Moonspell: Everything Invaded

Porutgals kanskje største eksportvare hva musikk angår, Moonspell, slipper sitt nye album "The Antidote" 29. september. Et par smakebiter serveres på denne singelen som slippes i disse dager.


I likhet med veldig mange metalband, blir Moonspell snillere og snillere etterhvert som de blir eldre. Aggressiviteten fra de første skivene "Wolfheart" og "Irreligious" ble etterhvert erstattet med gotiske elementer, og bandet framstår i dag mer og mer som et reint og tungt gothrock band. Men et godt et sådan! Den nye skiva er spilt inn i velrenomerte Finnvox Studios i Helsinki, med produsent Hiili Hiilesmaa (HIM, Sentenced). Bandet kvitta seg med bassist Sérgio Crestana for litt siden, og har lånt tjenester av Amorphis-bassist Niclas Etelävuori under innspillingen av albumet.

Dette virker så absolutt lovende for den kommende skiva. "Everything Invaded" er i utgangspunktet ei låt som skal klokke inn på drøyt sju minutter, men denne singelen har en editert versjon på snaut fire mintutter. Det er allikevel nok til å fastslå at låta rett og slett er jævlig tøff. Dystre musikalske stemninger kombinert med flott og variert stemmebruk av vokalist Fernando Ribeiro gjør seg ypperlig på "Everything Invaded". I tillegg til tittelkuttet, får vi låta "Crystal Gazing" og "The Darkening", hvor førstnevnte også er hentet fra den kommende skiva. Bra dette også, men den havner litt i skyggen av den storslagne "Everything Invaded".

Den siste låta "The Darkening" er et såkalt non-album track, men denne er faktisk vel så god, om ikke bedre enn "Crystal Gazing" som altså har blitt funnet verdig en plass på den nye skiva.

"The Antidote" slippes altså 29. september, men du kan trygt kose deg med denne singelen for å korte ned på ventetida.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Infernofestival 2007: Dag 2

(12.04.07) I fjor var Emperor langfredagens største trekkplaster, i år var det Immortals tur. De fleste stilte opp med høye forventninger for å overvære tilbakekomsten, men det legendariske bandet fikk dessverre store problemer med å innfri da de tekniske problemene tårnet seg opp. Kveldens desiderte høydepunkt sto derimot Red Harvest og Rotten Sound for.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.