Quart 05: Nok en dag uten overraskelser

(Kristiansand/PULS): Quartens nest siste dag bød på få overraskelser. Audioslave gjorde sine saker bra, men det kan vel knapt kalles en overraskelse. Da var det mer fart over sakene på Club Quart, hvor de lokale countryrockerne The Violent Years leverte en forrykende konsert. Seks anmeldelser fra fredags-Quart følger.


/ /


SILVERBULLIT

Svenske Silverbullit måtte lide for at Audioslave nektet ølservering helt fremme ved scenen, og fikk derfor vanskelige arbeidsforhold da de fleste valgte å slappe av i solen med en kald en, fremfor å gå helt frem til scenen. Dette så ut til å prege våre naboer, som leverte en konsert helt på det jevne.

Deres siste plate ”Arclight” har høstet gode kritikker fra en samlet musikkpresse, og publikum fikk derfor naturlig nok høre de fleste sporene fra skiva, som har vært ute siden i fjor. Det seksmanns sterke ensemble entret scenen med sola midt i panna, og publikum i hvilemodus. Musikken til bandet er ikke komponert til å være soundtracket til en solrik sommerkveld, og gruppen gjør seg nok mye bedre på en mørk klubb.

Som referanser kan det være fristende å trekke fem tidlig New Order og Primal Scream, men de kan også minne om britenes nyeste yndlinger Kasabian. På skiva har også vokalist Simon Ohlsson en tendens til å minne om Joy Divisions avdøde Ian Curtis, men til tross for at Ohlsson så ut til å være i sin egen verden, klarte han ikke helt å gjenskape den klaustrofobiske stemningen som preger plata.

Av låter verdt å trekke frem var den svevende avslutningslåten ”I Promise You” og singelen ”Run” flotte musikalske øyeblikk, som viste at bandet har potensialet til å nå veldig langt. Bandet spiller på Øyafestivalen i august, og skal vi tro responsen konserten deres fikk på Garage i Oslo tidligere i år, bør det være lov å håpe på en bedre opplevelse med svenskene.

(Tekst: Ole Magnus Storberget)

...AND YOU WILL KNOW US BY THE TRAIL OF DEAD

Texas-rockerne leverte en knusende solid forestilling sist de gjestet sørlandet. Den gang var åstedet Hallen, som nå brukes til filmvisning. I år varmet Trail Of Dead opp for Audioslave foran et mye større publikum på hovedscenen i Bendiksbukta.

Bandet som fikk sitt velfortjente gjennombrudd med den nesten legendariske "Source Tags & Codes" fra 2000, klarte ikke helt å leve opp til sitt gode rykte med "Worlds Apart" som kom tidligere i år. Likevel er bandet kjent for å være et fyrverkeri på scenen, og forventningene var relativt store før denne konserten.


(Foto: Ole Magnus Storberget/PULS)

Men, Trail Of Dead klarte ikke helt å finne seg til rette på den store scenen. Det var også ganske glissent foran scenen, noe som tyder på at diehard-fansen ikke var så mangetallig på sørlandet denne kvelden. Åpningen av konserten var forsåvidt fenomenal, men etter de første par låtene flatet det hele ut, og ble litt slapt og repeterende. Konserten avsluttes i kjent stil med trashing av instrumenter over en lav sko. Som veldig mange andre band på årets festival, lider bandet av å bli booket på en for stor scene og til feil tidspunkt.

THE SECRET MACHINES

Turen gikk videre opp til Plenen, hvor enda et Texas-basert band skulle vise seg fram. The Secret Machines var et helt nytt bekjentskap for undertegnede, men når programmet forteller om et geniforklart band med ekko av Pink Floyd, Hawkwind og My Bloody Valentine, må man jo sjekke det ut.

Dessverre, dette var også en mislykket booking. Interessen rundt konserten var lik null, og bandet utstrålte like mye karisma som en tørkerull. Nå er det vel ikke spesielt inspirerende å spille for et såpass uengasjert og lite publikum, men det er lov å prøve. Bandet framfører sin dørgende kjedelige dronerock, som riktignok kan spores litt til nevnte My Bloody Valentine, men kvaliteten er fraværende.

AUDIOSLAVE

Audioslave kjørte et sikkert show og ga fansen det de ville ha. Noe Soundgarden, litt Rage Against The Machine, men med Audioslave i førersetet.

Tidligere Soundgarden-vokalist Chris Cornell og Tim, Tom og Brad fra Rage Against The Machine må sies å være et stjerneband. En karismatisk vokalist, en bunnsolid rytmeseksjon, og gitarakrobatikk fra lille Tom Morello gjør dette til en særegen rett, lett å dra kjensel på.


(Foto: Ole Magnus Storberget/PULS)

Alt lå dermed til rette med en helaften med riffbasert tung rock. Og det fikk vi. Bransjens kanskje beste vokalist ledet an et stilsikkert forestilling, dog preget av mye gammelt låtmateriell, med kun tre låter fra gruppas siste bedrift i cd format ”Out Of Exile”.

Ryktene om at Cornell ville ta frem sin akustiske gitar og spille Soundgardens ”Black Hole Sun” stemte. Og under denne låten fikk mang en lighter noen minutters mindre levetid. Grei skuring fra Cornell, selv om vi savnet resten av Soundgarden. På slutten toppet det hele seg for fansen da ”Killing In The Name Of” fra RATM, og deres egen ”Show Me How To Live” jomet utover Bendiksbukta, og satte i gang elleville tilstander fremst ved scenen. Publikum var klar for mer, men bandet selv valgte å forlate åstedet sporenstreks uten ekstranummer i de forhåndsbestilte taxiene.

(Tekst: Ole Magnus Storberget)

THE VIOLENT YEARS

Dette var også et band som vi ikke kjente til fra før. Ikke så rart kanskje, ettersom vi snakker om et lokalt band uten platekontrakt. Beskrivelsen i programmet - i tillegg til at Magnolia Electric Co skulle spille på samme sted senere på natta - gjorde sitt til at Caledonien Hall ble stedet for kvelden. Det angrer vi absolutt ikke på! The Violent Years skulle vise seg å være et fantastisk nytt bekjentskap.


( Foto: Susanne Quist)

Sixteen Horsepower er oppløst, men dette relativt ferske kollektivet fra sørlandet klarer utrolig nok å sende tankene til en konsert med kongene av countryrock. Vokalist Kenneth Bringsdal minner veldig om en tidlig David Eugene Edwards, og musikken er altså ikke langt unna den litt tidlige cowpunk-utgaven av 16HP. The Violent Years blir dog aldri noen kopi. De gjør sin egen greie, og har eget låtmateriale som virker å være av meget høy kvalitet. Live er de også totalt fremragende, og et begeistret publikum virker minst like imponert som undertegnede. Når man i tillegg tar med i beregningen av bandet har eksistert i et knapt år, vil vi forhåpentligvis ha mange gode Violent Years foran oss. Rett og slett et ypperlig liveband!

MAGNOLIA ELECTRIC CO

Med den særdeles kritikerroste skiva "What Comes After The Blues" i bagasjen, var det stilt store forventninger til konserten med kollektivet Magnolia Electric Co. Bandet som ledes av undergrunnscountryhelten Jason Molina - mannen bak bandet Songs: Ohio - stiller mannsterke på scenen, men lider faktisk av å måtte spille etter den forrykende forestillingen til Violent Years i forkant.

Tankene går automatisk tilbake til Neil Young, og det er liten tvil om at Molina sitter på en formidabel bunke godlåter. Til tross for at de tidvis klarer å gripe om lytterne, er det dessverre bare i korte perioder. Totalt sett en litt skuffende konsert sett i forhold til forventningene.


Del på Facebook | Del på Bluesky

The Violent Years til Orange Blossom

(29.02.08) The Violent Years fra Mandal er som eneste norske band plukket ut til å delta på den eksklusive og svært kredible festivalen Orange Blossom, som arrangeres av det anerkjente plateselskapet Glitterhouse.


Over og ut for Audioslave

(15.02.07) Ryktene har svirret lenge, men det er nå offentliggjort at Chris Cornell forlater Audioslave og fortsetter som soloartist. Bruddet er oppgitt til å ha vært forårsaket av både personlige og musikalske uenigheter.


Audioslave: Revelations

(18.09.06) For n'te gang går det tunge rykter om at Chris Cornell er i ferd med å forlate bandet, men la oss håpe det hele beror på misforståelser. Når Audioslave nå leverer sitt tredje album, står jeg fast på at dette bandet er det beste som har skjedd tungrocken siden Led Zeppelin.


Forrykende Violent Years

(04.08.06) (Mandal/PULS): På hjemmebane midt i Mandal sentrum gjorde The Violent Years reint bord torsdag kveld. Utendørskonsert med kveldssol, pils og god stemning - og ikke minst et heftig band på scenen - gjorde sitt til at torsdagskvelden ble riktig så flott.


Audioslaves tredje album på vei

(21.06.06) Supergruppa Audioslave ligger ikke på latsiden. Oppfølgeren til "Out Of Exile" slippes allerede om drøye to måneder.


The Violent Years på østlandstokt

(03.04.06) Mandalsbandet The Violent Years har eksistert i litt over to år, og har på den tida rukket å skaffe seg et relativt godt liverennome på sørlandet. Høydepunktet i karrieren hittil var nok konserten på Quart 2005 da de spilte fletta av bandet de varmet opp for (Magnolia Electric Co). Denne uka tar de endelig turen østover, og gjør konserter i Oslo, Sandefjord og Tønsberg.


The Violent Years: Spennende Mandals-americana

(22.10.05) (Kristiansand/PULS): Mandalsbandet The Violent Years gjestet Charlies Bar i Kristiansand fredag kveld. Bandet imponerte stort under Quarten i sommer, og det var derfor knyttet store forventninger til gårsdagens opptreden.


Quart 05: Foo Fighters overbeviste

(08.07.05) (Kristiansand/PULS): Endelig kom sola til sørlandet! Etter et par helsvarte dager, var det også duket for festivalens beste konsert hittil; Foo Fighters med Dave Grohl i spissen. Før den tid var det litt variabel kvalitet på det som ble presentert for 10.000 mennesker i Bendiksbukta.


Quart 2005: Brukbar rockedag

(07.07.05) (Kristiansand/PULS): Liten tvil om at Snoop Dogg var onsdagens store superstjerne. Vi lot bikkjer være bikkjer, og holdt oss på den nye Quart-scenen Plenen, hvor norsk rock stod i sentrum - i tillegg til headliner Porcupine Tree, som på kort varsel var hyret inn som erstatter for The Mars Volta.


Quart 05: Grå åpningsdag

(06.07.05) (Kristiansand/PULS): Ikke engang Green Day klarte å innfri i det trøstesløse været på sørlandet når Quart 2005 ble sparket i gang. Likevel, det står mange gode konserter i kø de nærmeste dagene, og også sola har meldt sin ankomst om litt. Her følger en liten rapport fra festivalens første dag.


Audioslave: Out Of Exile

(01.06.05) Snakk om festrock! Og altså ikke nødvendigvis i betydninga partyrock. Audioslave spiller opp til fest, i kraft av å være gode nærmest hinsides virkeligheten.


Flere nye navn til Quart

(28.02.05) En liten dose internasjonale og norske navn blir forventet offentliggjort i morgen. Blant disse finner vi Thomas Dybdahl, Ane Brun og Jim Stärk.


Tre nye navn til Quart

(14.02.05) Tre nye navn er føyet til lista over band til sommerens Quart Festival i Kristiansand. Soul fra Van Man, punk fra Converge og hiphop fra Subtle.


Audioslave til Quart

(26.01.05) Audioslave - supergruppa som ble bygd på ruinene av Soundgarden og Rage Against The Machine - er klar for Quart 05. Og hør her:


Green Day og Foo Fighters til Quart

(03.12.04) Quart Festival 2005 har allerede sluppet to av headlinerne til festivalen. Green Day kommer, og det gjør også Dave Grohls Foo Fighters.


NW Dag 4: Audioslave innfridde totalt!

(16.06.03) (Oslo/PULS): Norwegian Woods fjerde dag ble enda en suksess, og årets festival kan oppsummeres med meget positive fortegn. Søndagen gav en fin blanding mellom både norsk, svensk, engelsk og et amerikansk superband.


Audioslave: Audioslave

(14.11.02) Et helikopter tar av, eller er det et pressluftbor i sakte kino...? Uansett: Inn på arenaen kommer det moderne Led Zeppelin! Du har kanskje ikke hatt noen tro på ei ny supergruppe innen tungrocken? Nå kan du legge skepsisen til side. Audioslave er årets store rockebombe.


30.000 dollar for Audioslave

(24.10.02) Kvartetten som utgjør Audioslave - den nye supergruppa med medlemmer fra Rage Against The Machine og Soundgarden - har betalt 30.000 US dollar for retten til å bruke navnet.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.