Silverbullit: Arclight

Som en mørk, men fargerik blanding av Joy Division, Interpol, Depeche Mode og fjorårets indie-helter, The Walkmen, kommer svenske Silverbullit med sin tredje langspiller - og det er vanskelig å ikke la seg imponere av bandets stilfulle postpunk.


Gøteborg-gjengen har ikke gitt livstegn fra seg på platemarkedet siden ”Citizen Bird” fra 2001, men her får vi rikelig kompensasjon for ventetiden. Kanskje får de til og med sitt velfortjente gjennombrudd her til lands. ”Arclight” burde med sitt noe mer tilgjengelige materiale nemlig være mat for en bredere rockekrets enn hva forgjengeren var i stand til å tilfredsstille.

En svært så velfungerende formel har blitt brukt for å sette sammen det fyldige lydbildet, der kontraster spiller en viktig rolle. Silverbullit låter utrolig skittent, men samtidig rent og ekte. Skjørt, men likevel pinlig solid. Statisk, men drivende dynamisk – uten at det egentlig er mulig å utdype.

Silverbullit tar oss tilbake til den dystre melodiske delen av 80-tallet da band som New Order, My Bloody Valentine og The Cure regjerte innen alternativ rock og postpunk – og gjør det til 20 i stil.

Simon Ohlsson er førstevokalist i bandet, og selv om han langt fra framstår som en fantastisk sanger, kler vokalen hans det stemningsrike uttrykket. Enten han kaver seg gjennom The Clean-gitarist Peter Gutteridges ”Buddy”, roer det hele ned i den flotte balladen ”Call It In” eller sjarmerer oss i senk med karismatiske tekststrofer i singelsporet ”Run”:

Institutionalized
Different clinic than me
When I meet her
I gotto be so pretty when I meet her

Det er skummelt med plater som blir hypet på den måten ”Arclight” har blitt hjemme i Sverige. Album som blir bombardert med toppkarakterer kan ofte skuffe, men når materialet så til de grader klarer å leve opp – er det bare å bøye seg i støvet.

Hvem sa at The Soundtrack Of Our Lives var Sveriges beste band?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.


Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.


Oh Lord! Som Paal Flaata synger Elvis!

(17.10.25) Han er en makeløs flink sanger. Herregud - Paal Flaatas barytonrøst er hjerte og smerte, herfra inn i evigheten.