Carl Petter Opsahl: Indigodalen

Forfatteren, presten, foreleseren, komponisten, bandlederen og graffiti-entusiasten Carl Petter Opsahl er intet mindre enn en grenseløs musikant. Reisa han tar oss med på til sin kjære Indigodal er ei fortelling om en dal som ikke er som andre steder - så er heller ikke Opsahl som andre musikanter.


Carl Petter Opsahls ferskeste bidrag til at grenser mellom forskjellige slags musikalske uttrykk skal brytes ned, er såvidt jeg kan skjønne Opsahls definitive beskjed om at han har funnet sitt eget musikalske ståsted - et mål de aller fleste av hans kolleger bruker ei hel livsreise på å prøve å finne fram til.

Carl Petter Opsahl sier at "Indigodalen" er fylt av musikk - musikk som kommer som en gave. Denne musikken har blitt til, sier han, i møtet med natur, i møtet mellom mennesker, i livets store hendelser. Det er musikk til dans, til meditasjon, musikk til sorg og glede.

Jeg tar meg den frihet å benytte meg av Opsahls ord fordi jeg synes de svært presist oppsummerer hvordan musikken hans oppleves også av meg. Musikken, som med ett unntak er skrevet av Opsahl, har et klart folkemusikalsk utgangspunkt - her finner vi spor etter springleiker, salmetoner, lokker, hallinger og lydarslåtter, men hele veien har Opsahl med all den respekt denne skatten krever, satt sitt eget eget bumerke på musikken.

Jazzmusikeren Opsahl er en viktig "medspiller" både med sine klarinetter og med sin tenkemåte. Vi snakker om en herre som er æresborger av New Orleans og som har hele den byens tradisjon inne - med alt hva det innebærer av spor fra Karibia, Afrika og fra gospel og spirituals. Alt dette setter Opsahl sammen til ei stuing, eller gumbo som det vel heter i NO, som han er helt aleine om, og som swinger og groover noe så vederstyggelig.

Med seg til å skape denne gumboen har han fått åndsbrødre som tydeligvis har visst hvor han har ønska seg. Den meget oppfinnsomme og følsomme pianisten, både akustisk og elektrisk, samt på melodika, Tord Gustavsen, er med som en viktig retningsgiver. Det samme er også bassisten og gitaristen Åsmund Reistad og perkusjonisten Ingar Zach - begge med bakgrunn fra Chateau Neuf Spelemannslag, sistnevnte også fra en rekke spennende frijazz-konstellasjoner. På hvert sitt spor får vi også treffe kvederen Linn Korssjøen og lokkeren Eline Monrad Vistven som er med på å gi "Indigodalen" et enda kraftigere særpreg.

Jeg benytter meg like godt av Opsahls egne ord igjen: "Indigodalen" er ikke som andre steder. Det er et sted der sjelen reiser til for å få trøst, styrke og inspirasjon. Det er et sted uten grenser, uten stengsler. Her møtes mennesker og kulturer fra alle kanter av verden - sitat slutt.

Unn deg en tur til "Indigodalen" - du kommer aldri til å angre.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Carl Petter Opsahl lar klarinetten tale

(19.11.24) Gatepresten i Kirkens Bymisjon har lagd et oppsiktsvekkende fint album. Stopp – og lytt.


Vakker og sjelfull bassklarinett fra Carl Petter Opsahl

(17.11.23) Soloalbumet "Mystery Of Listening" viser Carl Petter Opsahl fra sin aller beste side. Det sier ikke lite etter 40 år som musiker, komponist, skribent og gateprest. Et opphold i New Orleans var skjellsettende for denne unike blomsten i norsk musikk- og samfunnsliv.


Carl Petter Opsahl: Improvisions

(01.06.05) De som har hørt, lest eller snakka med Carl Petter Opsahl, veit at det ikke er noen A4-musikant eller personlighet vi har med å gjøre. Musikanten, skribenten, pedagogen og presten Opsahl har på alle slags vis noe eget å fare med og med solo-debuten "Improvisions" plasserer han seg sjøl og musikken sin på et sted der ingen andre har vært før.


En flott innføring i jazzen

(12.04.01) Musikeren, presten med hovedfagsoppgave om U2 og nå med doktorgradsprosjekt om teologisk fortolkning av rock på programmet, læreren, kritikeren og graffiti-forsvareren Carl Petter Opsahl har skjønt at lediggang er rota til alt ondt. For å slå i hjel noe av den bortkastede fritida har han likegodt skrevet en pensumbok for musikkvitenskap grunnfag som også mange andre vil kunne ha mye og stor glede av.


Chateau Neuf Spelemannslag: Curing Norwegian Stiffness

(16.03.01) Chateau Neuf Spelemannslag er en helt spesiell musikalsk organisme. Med sin tredje cd viser de at bandet fortsetter utviklinga i en sjanger og ett uttrykk de er fullstendig aleine om.


Spidergawd - bare å glede seg til neste kapittel!

(16.09.25) Turneen begynner førstkommende fredag. Tenna i tapeten og hæla i taket!


Salmer for gitar og orgel - en mektig opplevelse

(15.09.25) «Vi skal spille hele skiva tvers gjennom, så dere behøver ikke tenke på når dere skal klappe. Det kommer etterpå, kanskje sammen med et par hits. God reise!» Sånn ønska Knut Reiersrud velkommen – og for en ferd vi ble tatt med på!


Senser - noe så sjukt rått!

(13.09.25) De har lagt musikalske uenigheter bak seg. Nå er de en energibunt som har det gøy på scenen!


Et kompromissløst Suede

(12.09.25) Suede er ute med sitt tiende album. De klinker til med et absolutt perfekt album, mørkt og dramatisk. «Antidepressants» viser at de fortsatt er et spennende band. Et band som fornyer seg og går videre, selv mer enn 30 år etter debutalbumet.


Behagelige droner fra Drew Mcdowall

(12.09.25) Skotten Drew Mcdowall fikk Oslos frikere ut av kottene sine for en behagelig, sår og trist aften med dronende ambience. Det tidligere Coil-medlemmet bygde møysommelig atmosfære med hjelp av små variasjoner i en times tid på Goldie i Oslo


Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.