Puls 12.04.01


( )


Carl Petter Opsahl
En Fortelling Om Jazz
Unipub Forlag

Tips noen om denne saken


Les også





Kalender



En flott innføring i jazzen

Musikeren, presten med hovedfagsoppgave om U2 og nå med doktorgradsprosjekt om teologisk fortolkning av rock på programmet, læreren, kritikeren og graffiti-forsvareren Carl Petter Opsahl har skjønt at lediggang er rota til alt ondt. For å slå i hjel noe av den bortkastede fritida har han likegodt skrevet en pensumbok for musikkvitenskap grunnfag som også mange andre vil kunne ha mye og stor glede av.

Den 36 år unge Carl Petter Opsahl, mest kjent som klarinettist i Caledonia Jazzband og Chateau Neuf Spelemannslag - i enkelte kretser i alle fall, er tydeligvis blant de utvalgte som rekker over det meste og som gjør det de går for på mer enn et skikkelig vis.

I rundt ti år har Opsahl undervist i jazzhistorie på Universitet i Oslo og behovet for ei norsk pensumbok som kunne passe studiet, var nok ei svært viktig grunn til at denne boka blei skrevet. Omslaget, som teologistudent og tagger Halvard Johannessen har laga, forteller oss en hel del om breddesynet til Opsahl - noe som også videreføres i sjølve boka.

Til tross for at dette er ei bok i utgangspunktet retta mot grunnfagsstudenter, så egner den seg også utmerket for alle andre som enten har sett jazzlyset eller som er nysgjerrig på hvor denne musikkforma kommer fra, hvem som har vært med på å skape den, hvilke retninger den har tatt og hvor den ser ut til å gå i åra som kommer.

Opsahl har lagt opp boka på et pedagogisk fint vis - som tittelen mer enn antyder - som ei fortelling; ei fortelling av mange, for når det gjelder jazz så finnes det ingen endelige fasiter. Boka er lett å bla i - man trenger ikke lese de cirka 200 sidene fra start til mål for å få fornuft og mening ut av den, man kan derimot slå opp akkurat på det man er interessert i eller veit for lite om og oppdatere seg på det. Boka er illustrert med note-eksempler, men er ellers kjemisk fri for bilder eller tegninger - et minus i og for seg, men sikkert valgt slik på grunn av økonomi.

Carl Petter Opsahl har på ingen måte hatt ambisjoner om å skrive den endelige og komplette jazzhistoria - dette skulle være og har blitt ei solid innføring i det aller meste fra jazztidenes morgen til i dag - eller kanskje riktigere til i morra. Det har Opsahl greid på et framifrå og lettskrevet vis og så skriver vi det bare på slip of the pen-kontoen at rhythm ikke har blitt skrevet slik som det ble skrevet for noen ord siden.


Tor Hammerø





submit to reddit







Siste saker

Fremmed Rase: «Det e’ så varmt inn hær!»

Løkki: Hva norsk musikk trenger akkurat nå.

Christer Torjussen: Norges svar på Louis CK

Wallmans Oslo: Rockin'

Kris Kristofferson: "More country for old men"

Singin’ in the Rain: Vanntett underholdning!