Ut i rommet – med Rymden!

Du liker verken storband eller jazz? Unn deg en tur ut i outer space, og du trenger ikke hjelp fra Elon Musk!


Rymden er på et vis bygd på ruinene av e.s.t. – Esbjörn Svensson Trio. Pianisten døde i en tragisk dykkeulykke i 2008. Magnus Öström (trommer) og Dan Berglund (bass) kunne neppe ha funnet en bedre arvtaker enn Bugge Wesseltoft.

Bugge spiller keyboards – like gjerne el.piano som flygel. I samarbeid med Öström og Berglund blir det selvfølgelig umulig å ikke tenke e.s.t. Men Rymden låter annerledes – og i samklang med KORK låter det veldig annerledes.

Rymden + KORK blir en slags mix av Maria Schneider, The Nice og e.s.t.

Kringkastingsorkesteret har for lengst blitt en institusjon i norsk musikkliv. Fra å være «Kringkastingsorkesteret ved dirigent av Øyvind Berg», stadig til stede ved den norske Grand Prix-finalen, har de vokst til en slags variant av Trondheim Jazz Orkestra (TJO). De stiller opp til alt, med bravur – DeLillos, Vamp, Grex Vocalis, Come Shine, Ingebjørg Bratland, Dimmu Borgir. Norges mest alternative og flerbruksvennlige orkester.

Hver gang det snakkes om kutt i budsjettene til NRK, er KORK på agendaen. De kan bare prøve seg! Da blir same-aksjonistenes heroiske kamp mot Staten bare en forsmak på hva Kultur-Norge vil foreta seg! Hatten av for dagens dirigent, Lars Erik Gudim og hans orkester.

Kanskje burde noen tipse regissørene om at «The Space Sailor» kunne være selve lydsporet til den neste utgaven av «Mission Impossible»?



Del på Facebook | Del på Bluesky

Vellykket oppfølger fra jazz-trioen Rymden

(18.09.20) Rymden er nå klare med sitt andre album. I likhet med fjorårets «Reflections and Odysseys», er årets «Space Sailors» også en dobbel-LP. Begge fremstår som utsøkte på sin rikdom av detaljer. Men der forgjengeren gikk på oppdagelsesferd, byr den nye platen på selve skattkisten.


Ujevnt denne gang, Viagra Boys

(14.12.25) Viagra Boys er fortsatt noe av det heteste du kan se på skandinaviske konsertscener. Søndag 7. desember gjorde de Sentrum Scene i Oslo til sin personlige lekegrind. Deres rene galskap, satire, fengende riff og lekne tilnærming gjør dem til et spektakulært skue som folk reiser langt for å se - og de innfrir alltid på et vis.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!