Thom Yorke - på full fart inn i frijazzen?

Thom Yorke gir gass. Én akkord, eller ingen akkorder i det hele tatt? Radiohead-sjefens nye prosjekt har åpenbart til hensikt å rive ned både den ene og den andre grunnmuren.


Bandet er kalt The Smile – ironisk ment, om vi skal tolke det første musikalske utspillet. De spilte første gang på Glastonbury Livestream Festival i fjor. Nå kan du høre «You Will Never Work In Television Again» i din strømmetjeneste – jeg hører den her.

Yorke har med seg multi-instrumentalisten fra Radiohead, Jonny Greenwood, og trommeslageren i det alle henseende rebelske jazzbandet Sons of Kemet, Tom Skinner. De produseres av Nigel Godrich – mest kjent for sitt samarbeid med Beck, Travis, Pavement, The Divine Comedy, U2, R.E.M., Roger Waters og Paul McCartney.

Vil du vite hva trommeslager Tom Skinner steller med i Sons of Kemet? Watch and listen:

Thom Yorke goes free jazz?

The Smile gjør tre spillejobber i London 29. og 30. januar, konserter som også vil strømmes live.


Del på Facebook | Del på Bluesky

The Smile - veldig nært Radiohead

(29.05.22) Oppskriften er såre enkel; blande sammen 2/3 fra Radiohead med 1/3 jazztrommeslager. Smaken ligner på Radiohead, og er kanskje det beste Radiohead-fans kunne håpe på å få servert nå, samtidig som det er nytt krydder «in the mix».


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!