Saxon: Into The Labyrinth

De trofaste sliterne i Saxon er 30 år, og er med "Into The Labyrinth" ute med sitt 18. album. Biff Byford (58) har fremdeles energien intakt, og det britiske kollektivet tryller frem tidløse tungrocklåter av imponerende art.


Album som Unleash The Beast og den hittil siste The Inner Sanctum var beinharde affærer, men Into The Labyrinth byr på et større spekter, godt produsert av Charlie Bauerfiend (Blind Guardian, Helloween, Angra).

Det være seg fengende og refrengsterke rockelåter som "Battalions Of Steel", "Valley Of The Kings" og singlelåta "Live To Rock". I den mer brutale avdelingen sparker Saxon godt i fra seg med "Demon Sweeney Todd" og "Hellcat".

Ingen tegn til slitasje på gamle helter, med andre ord. Og solide fra scenen var de jo også da de inntok Rockefeller sammen med Iced Earth forleden.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tons of Rock: Energiske Saxon

(27.06.24) Den minste hemmeligheten i verden er at det bandet jeg gleder meg mest til å se på årets Tons of Rock er Judas Priest. Da sier det seg nesten selv at Saxon også er ganske høyt oppe på prioriteringslista!


Saxons nye album er klassisk NWOBHM

(23.01.24) Likte du Saxon på 80-tallet? Eller er du på generell basis fan av britisk metal?


Saxon og Iced Earth: Heavy Metal Thunder!

(12.02.09) (Oslo/PULS): Det ble dobbel dose tungrock på Rockefeller denne uken da amerikanske Iced Earth og engelske Saxon målte krefter. Nærmere 3 timer med godmetall var resepten.


Spreke Saxon

(11.05.07) Mens Iron Maiden spiller stadioner, og Def Leppard har blitt et popband - så er Saxon de gamle sliterne innen "The New Wave Of British Heavy Metal" som hadde sitt inntog da 70-tallet ble til 80-tallet. Med "The Inner Sanctum" i ryggen imponerte de på Rockefeller onsdag.


Solid tungrock-program til våren

(22.12.06) Våren tegner til å bli en eneste stor opptur for tungrock-frelste i hovedstaden. Attraksjonene står nemlig i kø både for nostalgikere og fans av nyere saker av den harde sorten.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.