BERGENFEST 08: 29.april til 3.mai
BERGENFEST 08: 29.april til 3.mai

Bergenfest 08: Soul til folket

The King of Soul & Rock, Solomon Burke, kommer til Bergenfest 2008. Den 250 kg store mannnen har greid å sette hele 21 barn til verden, opptrer sittende på en kongetrone og har i tillegg fått sin plass i Rock'n'Roll Hall of Fame. Han får følge av gospelgruppa Blind Boys Of Alabama og souldama Mavis Staples.

www.bergenfest.no


Solomon Burke

"I 2002 gjorde Solomon Burke et comeback som det fremdeles går gjetord om. På det Joe Henry-produserte-albumet ”Don`t Give up on Me” leverte store låtskrivere som Elvis Costello, Dan Penn, Nick Lowe og Tom Waits sine bidrag til The King. Han har fulgt opp med nye kritikerroste plater som "Make Do With What You Got" (2005) og nå sist med country-albumet "Nashville" i 2007 der Solomon Burke gjør duetter med Dolly Parton, Patty Loveless og Emmylou Harris.

Som så mange andre startet han som gospelsanger i kirken, men tidlig på 60-tallet var det soul som overtok. Han hadde en stor hit med «Everybody Needs Somebody to Love» - en sang som seinere er blitt mer kjent gjennom tolkningene til Rolling Stones og Blues Brothers - og "Got To Get You Off My Mind" og "Tonight's The Night" for å nevne noen. Sammen med Otis Redding og Wilson Pickett var han en stor inspirasjon for samtidens og ettertidens største pop/rock-artister. To av hans største fans er Mick Jagger og Keith Richards som begge bidro på låten "I Got The Blues" på 2005-utgivelsen "Make Do With What You Got". "

Blind Boys of Alabama

"Blind Boys of Alabama kan knapt kalles en tradisjonell gospel-gruppe, noe de årenes album-samarbeid med artister som Tom Waits og Ben Harper er håndfaste bevis for. At deres versjon av Tom Waits' "Way Down in the Hole" ble valgt til tema-låt på TV-serien The Wire er ytterligere et bevis på deres spesielle posisjon."

Mavis Staples

"Mavis Staples var frontvokalist i familiebandet Staple Singers og tok opp arven etter sitt store forbilde, Mahalia Jackson. På sekstitallet var Staple Singers helt sentrale borgerrettighetskampanjen til Martin Luther King Jr. Mavis Staples gjorde på mange måter gospel til crossovermusikk, ikke ved å utvanne vekkelsesmusikken, men ved å knytte seg til den gospeltradisjonen som har et sosialt budskap.

Mavis Staples var den i familiebandet som også fant tiden moden for å gjøre de moralsk oppbyggelige gospelsangene til funky soulmusikk slik at de kunne få et større publikum. Slik ble de sammen med Isac Hayes selve symbolet på plateselskapet Stax på 1970-tallet. Soul-signaturlåter som "Respect Yourself" og "I´ll Take you There" ble båret fram av Mavis´ enestående stemme på lik linje med Isac Hayes' »Shaft« og »Superfly«. Mavis Staples forener på sine siste albumutivelser moderne R&B med Staple Singers' dype røtter i amerikansk tradisjonsmusikk."


Del på Facebook | Del på Bluesky

Roskilde '08: Far til 21, bestefar til 89, konge til titusener

(06.07.08) Sekstiåtte år gamle Solomon Burke tok et uforberedt Roskildepublikum med storm lørdag. Den, på alle måter, store mannen leverte en knallsterk fest av sine egne og andres klassikere.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!