Annihilator: Schizo Deluxe

Annihilator begynner å få mange år på baken nå. 22 for å være nøyaktig. Lineupen har blitt endret utallige ganger, og heller ikke musikkstilen har vært stabil. Denne gangen hevder imidlertid gitarist Waters at bandet er nærmere sine musikalske røtter enn de har vært på lenge.


Albumet er formelig spekket med groovy og riffbasert metal, men om Annihilator ved hjelp av denne skiva kan tilfredsstille gammelfansen, skal være usagt. Det begynner forøvrig veldig bra. Etter et kort sammensurium av diverse lydklipp, braker det løs med en tung og tett godbit i form av "Maximum Satan". Småharry navn, men låta i seg selv har et kraftig trøkk som virkelig røsker og det lover godt for fortsettelsen.

Bandet klarer dessverre ikke å innfri hundre prosent etter brakstarten. Lydbildet er saftig og herlig tungt, den lekne og thrasha "Drive" følger åpningssporet hakk i hæl hva attitude angår, men etter dette går det sakte nedover. Gitarsoloene som krydrer albumet er forøvrig kjappe og nydelige på smak, mens hvert instrument står klart frem i lydbildet. Dette er langt ifra en lapskausproduksjon. Annihilators hovedmann Waters har gjort en strålende jobb med denne.

Duse hardcore-elementer glimter til her og der, men disse ville nok Annihilator tjent mye på å renske helt vekk. Speed/thrash er tross alt sjangeren bandet behersker best. De svake låtene kommer på banen mot slutten av albumet. Den daffe låta "Too Far Gone" er en ren skivebom, og det hjelper heller ikke at Waters låner mikrofonen på dette sporet. Alt i alt et ålreit album, men langt ifra Annihilators sterkeste utgivelse.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Annihilator: Ingen tegn til alderdom

(26.10.10) Med sitt trettende, selvtitulerte album i bagasjen, var det et sultent Annihilator som inntok hovedstaden og John Dee – denne gang som headliner.


Iced Earth: Lovende Oslo-debut

(24.10.07) (Oslo/PULS): De gjorde det ikke enkelt for seg selv da Iced Earth skulle ha sin første konsert i Norge noensinne og valgte en litt sur mandag å gjøre det på. Med strålende oppvarming av Annihilator ble det likevel en spenstig start på uken for de fremmøtte.


Solid tungrock-program til våren

(22.12.06) Våren tegner til å bli en eneste stor opptur for tungrock-frelste i hovedstaden. Attraksjonene står nemlig i kø både for nostalgikere og fans av nyere saker av den harde sorten.


Annihilator til Sweden Rock

(21.12.06) Canadiske Annihilator med supergitarist Jeff Waters i spissen kommer til sommerens Sweden Rock Festival. Det gjør også amerikanske Point Blank og danske Pretty Maids.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.