Tom Waits: Alice/Blood Money

For mange av oss er debatter rundt temaet "hvem lagde årets album år 2002?" fra nå av fullstendig meningsløse. Tom Waits lagde begge to.


Låtmaterialet er skrevet med bortimot 10 års mellomrom, og er i sin helhet musikk tiltenkt teateret.

Begge stykkene ble regissert av Robert Wilson. "Alice" hadde premiere i Hamburg, desember 1992, mens "Blood Money" er musikken til "Woyzeck"; basert på Georg Buchers roman, uroppført i København rett rundt årtusenskiftet.

Innholdet er i utgangspunktet svært forskjellig. Mens "Alice" bygger på historien om "Alice I Eventyrland", er "Blood Money" ei 1800-tallsberetning om en tysk soldat som blir torturert til galskap og mord.

Men frykt ei - for å si det litt forsiktig: Begge platene er umiskjennelig Tom Waits. Du som kjenner "Alice I Eventyrland" som Walt Disneys tegnefilm vil ikke nødvendigvis få samme assosiasjoner av denne utgaven... En tysker i uniform som blir torturert og tørner gæern, derimot? Se, det rimer adskillig mer med den samlede musikalske setting.

Felles for albumene er det helakustiske kompet. Det blir muligens ikke riktig å kalle det for Tom Waits' band; det handler mer om orkestre i varierende størrelse og med varierende instrumentering. Men hele veien, altså - akustisk. Ståbass, pumpeorgel, marimbaer, fioliner, klarinetter, trompeter, saksofoner, fagotter...

Blir det rock av det? Ja og nei. Innimellom er det like mye jazz, men mest korrekt er det nok å beskrive dette som en samling sanger, viser som like gjerne kunne vært skrevet og arrangert i det forrige århundres tidlige 30-tall. Kjenner du feelinga fra soundtracket til "Godfather"?

"Alice" er nok den plata som inneholder flest "vanlige" sanger. Jeg må si det sånn, all den stund "Blood Money" inkluderer kutt som etter en normal dagsorden overhodet ikke ville kalles "låter".

Vi snakker vill kakafoni, der musikerne knapt har blitt enig om tonearten, og hvor det spilles - bevisst, for all del - så skeivt at det er en egen kunstart Tom Waits utøver når han i det hele tatt presterer å resitere sånn nogenlunde "reint" oppå det hele.

Som så ofte i tilfellet Tom Waits, er det noen av balladene som virkelig peker seg ut - som setter seg i hjertet, for der å forbli. Tittelkuttet til "Alice" - en blåkopi av Ulf Lundells "Bartender", om noen husker den - praktfullt.

Men kanskje først og fremst disse: "Flower Grave" og "Coney Island Baby". "Flower Grave" er å finne på "Alice", og inneholder disse nærmest uvirkelig vakre linjer:

'nd if we ought to die tonight
Another rose will bloom
...
But no one puts flowers
On a flowers grave

Du som var med den gangen Waits gjorde sin versjon av Leonard Bernsteins "Somewhere" vil helt sikkert være i stand til å dra dine paralleller.

"Coney Island Baby" har en helt annen uplifting stemning over seg - en vals, faktisk. Det handler om sjølveste prinsessa, og det skulle forundre meg mye om en cover-versjon signert Van Morrison er langt unna.

Å få tilgang til en konsert med disse sangene og disse musikerne låter som en uoppnåelig drøm. Jeg mener ikke noe vondt med det, men en skummel magefølelse sier meg at dette er det siste Tom Waits har tenkt til å foreta seg i musikalsk sammenheng.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tom Waits har gebursdag!

(07.12.20) 7. desemberluka til Rønsen: Noen ganger er det maktpåliggende å feire årstall som ikke er veldig runde: I dag fyller Tom Waits 71 år.


Tom Waits-festen i bilder

(08.12.09) Gratulantene sto i kø da Tom Waits-fansen fikk sin helaften på Rockefeller mandag kveld. Jubilanten uteble selvsagt, men en solid artistelite på nærmere 30 aktører gav sine hyllester.


Gratulerer med dagen, Tom Waits!

(07.12.09) Tom Waits er 60 år i dag, mannen som har lekt jevnt og trutt med oss siden "Closing Time" i 1973. PULS tar dere med på hele reisen i form av en plategjennomgang til ære for bursdagsbarnet.


Tom Waits: Glitter And Doom Live

(30.11.09) Til tross for at Tom Waits alltid har vært en bejublet konsertartist, ble «Big Time» en parantes når den kom ut i 1988. Med «Glitter & Doom Live» er situasjonen en ganske annen.


Tom Waits fyller 60 år - feires på Rockefeller!

(05.11.09) Det er lenge siden Tom Waits var i Norge. Mandag 7. desember samler imidlertid et stjernelag av artister seg for å hylle den rustne 60-åringen.


Scarlett Johansson: Anywhere I Lay My Head

(14.08.08) Tom Waits’ musikk er så kompromissløs og egen at den til tider kan ha godt av å bli normalisert litt. Det er jo en grunn til at flere av låtene hans er bedre kjent gjennom andre artister. Men å covre Tom Waits vellykket er ikke enkelt og det krever musikalske evner framfor blondt hår og superstjernestatus.


Tom Waits-plate nærmer seg utsolgt

(27.11.06) Du bør handle raskt hvis du fremdeles ikke har sikret deg et eksemplar av Tom Waits triple raritetsalbum "Orphans". Skiva ble kun levert i 10.000 eksemplarer her til lands, og det vil ikke bli trykket flere opplag.


Trippel utgivelse fra Tom Waits

(18.08.06) Den 20. november får vi et dypdykk inn i Tom Waits` overskuddslager. Ting som av ulike grunner har blitt utelatt fra offentligheten, blir nå tilgjengelig gjennom det triple albumet "Orphans: Brawlers, Bawlers And Bastards".


Tom Waits: Real Gone

(04.10.04) Hadde det ikke vært for at denne skiva er datostemplet 2004, ville jeg ikke hatt noen problemer med å tro at den var laget på 70-tallet. Tom Waits skrangler seg nok en gang inn i historiebøkene med en tidvis klassisk skive, med minimalistisk instrumentering og en stemme som skjærer gjennom lyn og torden.


Tom Waits på veien igjen

(07.09.04) Han truer stadig med å legge turnévirksomheten på hylla, men nå er han i gang igjen. 23. november spiller Tom Waits på Hammersmith Apollo. Det blir hans første konsert i London siden 1987. Mer enn som så: Et flunka nytt Tom Waits-album er rett rundt hjørnet. 4. oktober kommer "Real Gone".


Tom Waits setter pers?

(12.06.02) "Blood Money" og "Alice" sletter alle rekorder i Tom Waits' platehistorie hva salg angår.


Tom Waits live

(27.02.02) Som vi tidligere har meldt er Tom Waits på gang med ikke mindre enn to nye studio-album. Nå rører han også på seg i live-sammenheng. 14. mars gjør han en konsert i Austin, Texas, i anledning årets South By Southwest Festival.


To nye album fra Tom Waits!

(19.02.02) 6. mai, merk datoen. Vi sier det igjen: 6. mai. Da kommer Tom Waits, som ei kule. "Alice" og "Blood Money" heter produktene, og det handler ikke om singler. Tom Waits gir ut to splitter nye album, på samme dag!


Tom Waits-album våren 2002

(24.08.01) Tom Waits og Kathleen Brennan har skrevet musikken til teaterstykket "Woyzeck". Til våren kommer musikken på plate - framført av Tom Waits.


Tom Waits skriver teatermusikk

(13.12.99) De lagde “The Black Rider” sammen, og nå er de på gang igjen: Tom Waits og teaterregissøren Robert Wilson. 14. november 2000 går teppet opp for de to herrers behandling av Georg Büchners ”Woyzeck”. Det skjer på Betty Nansen Teatret i København.


Eksklusiv Tom Waits-pakke

(18.05.99) Her på PULS sitter vi på en eksklusiv utgave av den fantastiske skiva til Tom Waits, ”Mule Variations”. Lyst på den?


Tom Waits: Mule Variations

(17.04.99) Strengt tatt spiller han blues hele tida, men det er ikke akkurat tradisjonelt. Tom Waits er klodens mest moderne bluesmusiker, og ikke undervurdér ham som produsent: Dreiv ikke han med slike ting lenge før Daniel Lanois...?


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.