Fiskviks doble Spellemann-effekt
Spørsmål følger: Hva vil du bedømme som den presumptivt største opplevelse. 1) Å se champions league-finalen mellom Manchester United og Real Madrid live, eksempelvis på olympastadion i München. Eller 2) Se kampen i opptak på TV, dagen etter... Spørsmålet er selvfølgelig sinnsykt, og svaret gir seg sjøl. Spellemannpris-general Sæmund Fiskvik er av en annen oppfatning. Spellemannprisene for år 2000 skal deles ut i Oslo Spektrum fredag 2. mars 2001. Dagen etter, lørdag 3. mars, sendes showet på TV - og Fiskvik ser dette som en klar forbedring av produktet!
Jeg kunne kanskje like gjerne stilt spørsmålet slik. Hva ville du foretrekke. 1) Å se Oasis live, eller. 2) Å høre deres live-album "Familiar To Millions". Årsaken til at jeg velger en sportsbegivenhet som referanse er likevel åpenbar:
Trass i at det i utangspunktet er håpløst å "konkurrere" i musikkens verden, er det et ubestridelig faktum at nettopp konkurranseelementet er en bærebjelke i ethvert evenement av Spellemannprisens type.
TV-seeren inviteres ikke til å se en hvilken som helst artist framføre hvilken som helst sang. Han og hun inviteres til en begivenhet der spenningsmomentet - hvem får prisen? - er helt avgjørende. Dette er også hele årsaken til at program som "Kvitt eller dobbelt" eller "Du kan bli milionær" i hver sin tidsalder ble seermagneter. - Klarer han det...?!
Mange av oss har vel vært med på å lansere åpenbare tilbaketog som framsteg, men Fiskviks deltakelse i øvelsen stiller utafor konkurranse.
- Blir det ikke å komme med gamle nyheter om vinnerne når avisene allerede lørdag morgen forteller om showet i Spektrum?, spør VG. Og - tro det eller - men Fiskvik svarer følgende:
- Jeg tror vi får en dobbel effekt når folk først kan lese om det i avisene, og deretter se showet på TV.
Joda, du må gjerne gni deg i øynene, men du leser riktig. Kanskje er Fiskvik bare innovativ, i en tid da nær sagt alt som foregår her i verden går live på TV? Kanskje neste års Oscar-utdeling vil sendes i opptak , ett døgn forskutt - for at seerne skal då "dobbel effekt"?
Utover det mildt sagt ulogiske i Fiskviks resonnement, om vi kan bruke et slikt ord, er avgjørelsen på alle vis merkelig. Faktum er at jo at utdelinga av Spellemannprisen er blitt et mye bedre program de siste par åra, stikk i strid med hva mange observatører - meg sjøl inkludert - spådde, da de "tunge sjangrene" ble flytta ut av hovedsendinga. NRKs produksjon av Spellemannshowet har beholdt troverdigheten, samtidig som det er blitt mer kommerst. En bragd, vil mange si - og det rimer kort og godt ikke, å gjøre dette til ytterligere et box-program. Det er ikke gang billigere å lage!
Og jeg som trodde denne typen ambisiøse direktesendinger var del av en TV-kultur NRK virkelig var stolte av, og som de gang på gang har vist at de kan. I 2001 skal vi altså oppleve at TV2 greier å live-overføre HitAwards, mens Spellemannprisen skal klippes i stykker.
Del på Facebook | Del på Bluesky
Hvor lenge kunne Plateparadiset bestå?
(09.11.20) Sæmund Fiskvik tar et brutalt oppgjør med platebransjen. Men ofte i muntre vendinger!