Krøyt: Low

Walk – without walk... One eye wide open, one eye turned upon myself... Krøyts musikk er kontrastfylt på grensa til det fysisk vemmelige. Hjælp! Nå er det nok! liksom. Her kompromisses ikke; Krøyt krever din fulle og hele oppmerksomhet – kontinuerlig. Du vil komme til å elske deg sjøl om tar sjansen på å entre deres verden. Etter et par timer vil du skjønne at disse tre musikantene har grunn til å si det med Johan Borgen: Vi har ham nå!


Krøyt er en norsk trio, med denne odde besetninga: Vokal, en slags vibrafon, elektrisk gitar. Det perkussive tilføres i form av samplinger av hva som gjennomgående låter som lyder fra en gammel verkstedhall. Hammer mot metall. Captain Beefheart og Laurie Anderson – to-tre tiår etter.

Krøyt er jazz og Krøyt er rock. Jazz, fordi improvisasjonselementet er allestedsnærværende. Rock, fordi hele tilnærminga til musikken er det. Jazz, som Nils Petter Molvær. Rock, som PJ Harvey. For alt jeg veit, kan det hende de sjøl oppatter seg som et pop-band. Det er i så fall ikke fullstendig på viddene. De jobber nemlig med riff de også, akkurat som John Lee Hooker gjør det. Det låter bare så veldig... annerledes.

Det har selvfølgelig med instrumenteringa å gjøre, men like mye med det harmoniske og melodiske. De framfører så avgjort ikke Do-Re-Mi-trudelutter, og det harmoniske har nok innimellom mer til felles med Arnold Schönberg enn Bill Haley.

Midt inni alt dette legger Kristin Asbjørnsen sine utsøkt nydelige melodilinjer. Hvilken vokalist hun er! Det er noe med måten hun bruker luft på, og det er defintivt noe med måten hun skurrer det til - nakent, organisk. Hun har evnen til å synge så hest rufsete og opphakka at du kan komme til å falle for fristelsen å tro hun bruker en type Cher-vocoder. Men hun gjør ikke det. Kristin Asbjørnsen klarer seg med det strupehodet Gud har gitt henne. Når hun da ikke finner grunn til å sample seg sjøl...

Spennende? Jeg lover å fortære deler av mitt tastatur om ikke Krøyt kommer til å bombe publikum ute i traktene rundt Bendiksbukt neste sommer. Og de kommer til å ha oss – med hud og hår.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Krøyt: One Heart Is Too Small

(27.09.01) Har du sans for hva David Bowie har gjort fra Tin Machine til "Hours"? Krøyt byr på den beste Bowie-låta fra denne perioden! Og den er ikke signert David Bowie! "Grown And Flown" heter mesterverket, og er faktisk techno-Bowie og hard-rock-alternativ-Bowie i den aller skjønneste forening. Noen med innflytelse må faktisk sørge for at mannen får høre dette. Om han er i det rette hjørne', ringer han Krøyt øyeblikkelig, og spør ydmykt om det ikke muligens kunne passe med en eller to eller tjue supportjobber.


Det er tid for Krøyt nå!

(26.09.01) - Elementene er klarere.
- Man ser dimensjonene tydeligere.
- Lydbildet er breiere.
- Musikken er fortsatt klar, men inneholder samtidig flere lag.
- Mer groove-basert.
- Større helhet, samtidig er kontrastene større.


Dadafon: And I Can't Stand Still

(26.04.01) Kristin Asbjørnsen er i mine ører noe av det mest originale og allsidige blant vokalister. De som tror at Krøyt er stedet Asbjørnsen hører hjemme, og bare der, bør snarest mulig sjekke ut hva hun bedriver sammen Kvitretten - og ikke minst i bandet Dadafon. Dette er i minst like stor grad som noe annet Kristin Asbjørnsen - men helt forskjellig!


Krøyt: Body Electric

(15.02.01) Her finnes ingen live-trommer, men jeg er likevel sikker på at d´herrer groovemestere Rune Arnesen og Per Lindvall ville ha vært stolte over å ha skapt de groovene live som Øyvind Brandtsegg har laga på gutterommet. Dessuten er Kristin Asbjørnsen nå kommet dit i sin utvikling som musikant, vokalist og kunstner at vi avgjort kan snakke om en formidler og original av verdensformat.


Det store Krøyt-året

(13.03.00) Krøyt har åpenbart bestemt seg for at år 2000, det er året sitt. Nylig vant de Spellemannprisen i Åpen klasse, for tida er de på Skandinavia-turné – og utpå høsten står USA på programmet.


Et møte med Krøyts frontfigur

(19.01.00) - Det dreier seg om å ta det langt ut. Veldig langt. Jeg snakker om de doble sjiktene. Tvetydigheten. Ambivalensen. Det er slikt jeg gripes av i musikk. Sier Kristin Asbjørnsen, vokalist i Krøyt. Hun synger i den eksperimentelle a capella-kvartetten Kvitretten også, men det er Krøyt som er i ferd med å ta av. Vi snakker jazz og techno-rock i den aller, aller skjønneste forening - framført ved hjelp av industriell sampling, elektronisk vibrafon, elektrisk gitar, og - i front - Kristin Asbjørnsen.


Demonisk bra, Krøyt!

(14.07.99) Stemmegaffelen, et instrument Kristin Asbjørnsen benytter flittig, er vel forsåvidt funnet opp for noen år siden. Alt annet Krøyt presterer, er så moderne at det tilhører epoken morgendagen.


Senser - noe så sjukt rått!

(13.09.25) De har lagt musikalske uenigheter bak seg. Nå er de en energibunt som har det gøy på scenen!


Et kompromissløst Suede

(12.09.25) Suede er ute med sitt tiende album. De klinker til med et absolutt perfekt album, mørkt og dramatisk. «Antidepressants» viser at de fortsatt er et spennende band. Et band som fornyer seg og går videre, selv mer enn 30 år etter debutalbumet.


Behagelige droner fra Drew Mcdowall

(12.09.25) Skotten Drew Mcdowall fikk Oslos frikere ut av kottene sine for en behagelig, sår og trist aften med dronende ambience. Det tidligere Coil-medlemmet bygde møysommelig atmosfære med hjelp av små variasjoner i en times tid på Goldie i Oslo


Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.


Strømmeeksperiment og KI-kontrovers

(11.09.25) KI-generert musikk består gjerne av enkel elektronika eller pop uten noen «totalpakke» rundt som prøver å fremstå ekte. En av årets mest absurde musikk-sagaer markerer et vendepunkt.


Big Thief: "Verdens beste band" - nesten

(10.09.25) Indiefolkrockens store helter med sitt første album som trio – etter tre års stilhet. Velkommen tilbake, skal de være.