Suede: A New Morning

Dette skal liksom være den første plata fra det nye Suede. Og da skal alt dopet være borte, og fokuset på de gode og meningsfylte låtene skal være tilbake. Men faktum er at "A New Morning" er Suedes soleklart dårligeste skive.


Og hva har forresten skjedd med stemmen til Brett Anderson? Den gudsbenådede vokalisten alle snakket om? Her er han en skygge av seg selv, og sliter skikkelig i høyden samtidig som han avslutter alle fraser så tidlig som mulig før stemmen brister.

Suede satser på at første single og førstespor skal redde denne utgivelsen kommersielt sett, og det gjør de med "Positivity". En låt som hører ut som en skikkelig mandagsversjon av "She's In Fashion" med de samme stryke-hooks og catchy elementer.

Og slik fortsetter det hele veien. Halvgode låter, og produksjon- og arrangements-triks som ikke når mer enn halvveis frem. Den unge lovende gitaristen Richard Oakes er blitt en skygge av seg selv, og har fullstendig kjørt seg fast i sine egne gitarfilosofier. Og det på et tidspunkt der Bernard Butler for første gang har sagt at han angrer på at han sluttet i Suede for 8 år siden.

Noen rolige låter her er imidlertid fine. Blant annet "Lost In T.V." og "...Morning". Men alle som venter noe som skal rive like mye som "Elephant Man" og "Can't Get Enough" fra forrige skiva vil lete forgjeves. Det gjelder også de som leter etter kommende singlesuksesser som kan måle seg med "Trash", "Lazy" og "Animal Nitrate".

Suede virker mette og fargeløse, og "A New Morning" kan det kanskje være - men det betyr ikke at det blir en meget interessant formiddag av den grunn.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.