Mari Boine: Eight Seasons

Det har vel ligget i korta noen år, men kanskje ligger denne konstellasjonen litt for åpenbart i dagen? Nydelig låter det likevel - av Mari Boine & Jan Garbarek.


Mari Boine slipper ikke plater i utide, og var vel mildt sagt lite tilstede da hennes navn figurerte på det heller unødvendige remix-albumet som kom i fjor.

Hun er, sammen med Jan Garbarek, selve det personifiserte world music-begrepet. Og dermed er det begrepet, som sjangerbetegnelse, brukt for siste gang i våre spalter. Den som tenker etter, skjønner at det er meningsløst. World Music ble i sin tid brukt for å beskrive noe som låt annerledes. Men - som Sovjetunionens grunnlegger Vladimir Iljitsj Lenin så ofte og så korrekt spurte: Annerledes, for hvem?

Som du muligens forstår av ovenstående har ikke Mari Boine forandra seg nevneverdig. Hun holder på med sitt, og hun gjør det forbaska bra.

Om det er mulig å si om en musiker at hans eller hennes ånd hviler over produktet, så er samenes største datter definitivt "produktet" å bruke det om. Mari Boines ånd, og dermed hennes kulturelle bakgrunn, hviler over alt hun begår.

Samisk pop, er kanskje best beskrivende - akkurat som Hellbillies åpenbart stammer fra Texas og Hallingdal.

Musikken er som oftest svevende, uten et bestemt beat. Mari Boines uttrykk innbyr til denne type innpakning. Dermed gis det ofte rom for instrumental improvisasjon, denne gang hovedsakelig ivaretatt av Garbarek, Roger Ludvigsen (gitar), og Richard Thomas (sopransax og fløyte).

Hvor mye vokal improvisasjon vi får? Se, det veit vel bare Mari Boine sjøl.

"Eight Seasons" er et ytterst gjennomført album. Laidback, men nøye planlagt. Her finnes ikke en tone, ikke ett cymbalslag, ikke en vokal-mix, som opphavet mener ikke burde være akkurat slik. Sentral mann i fargelegging og sound: Bugge Wesseltoft.

Med unntak av den tradisjonelle svenske hymnen - den vi kjenner som salmen "Mitt Hjerte Alltid Vanker" - er låtmaterialet såpass likelydende at det føles meningsløst å gå på enkeltkomposisjonene løs. Det måtte i så fall være den helt usedvanlig spenstige og uptempo saken Boine har kalt "In A Blanket Of Warmth", der Roger Ludvigsen for alvor for vist hva han kan.

Denne type enhet kan være en styrke, men også en svakhet. Her fins ikke den opplagte "radiolåta", om du forstår. Men så er det vel heller ikke med slike prosaiske tanker i hodet, at Mari Boine produserer plater?

Når jeg hører godt etter: Kanskje er "You Never Know" nettopp en sånn låt?

Vakkert er det, hele veien - i ei svært vellykka plate.


Del på Facebook | Del på Bluesky

«Afric Pepperbird» i bokform

(22.05.23) «Den viktigste plata i norsk jazz?» Jeg er som kjent ikke veldig glad i sånne merkelapper. Men at «Afric Pepperbird» fortjener sin bok? Det kan jeg skrive under på!


Jan Garbarek åpner Oslo Jazzfestival 2023

(22.08.22) En sjelden begivenhet: Jan Garbarek spiller i Oslo. Men du må vente til neste år.


Jan Garbarek: In Praise Of Dreams

(27.09.04) Endelig er ventetida over. Seks år har det tatt siden forrige gang Jan Garbarek - sjølveste majesteten - avla folket sitt en "skikkelig" visitt med "Rites". Nå framstår han delvis i ny drakt, med tildels nye musikanter, men likevel vil nok Garbareks eget postulat fra begynnelsen av 90-tallet fortsatt gjelde: Hva slags musikk dette er? Akkurat den samme som tidligere, men helt forskjellig.


Tonen - den fantastiske tonen!

(10.05.03) (Stavanger/PULS): - Akkurat som før, bare helt forskjellig, svarte Jan Garbarek for rundt 10 år siden da han blei spurt om hvordan musikken hans låt. Det samme kunne han ha sagt nå. Alt var som før, men med nye krydder og nye innfallsvinkler. Det som ikke er forskjellig, er at Garbareks musikk ustanselig er noe av det vakreste som vederfares mennesker kloden rundt. I går sto Stavanger for tur.


Jan Garbarek: Selected Recordings

(13.05.02) Problemet kan ikke akkurat ha vært å finne materiale da Jan Garbarek skulle sette sammen en samling av sine favoritt-innspillinger. Problemet må definitivt ha vært å velge bort. Det er heller ikke noen overraskelse at det måtte bli en dobbelt-CD. Vi snakker jo på alle måter om den viktigste og mest sentrale norske improvisator gjennom alle tider.


Jan Garbarek/The Hilliard Ensemble: Mnemosyne

(19.04.99) Skal vi være ærlige med oss sjøl så har vi vel bare én stor musikalsk eksport-artikkel - Jan Garbarek. Han har feiret mange triumfer på platefronten opp gjennom årene, og den aller største når det gjelder salg kom med "Officium", det første samarbeidsprosjektet mellom vår mann og den engelske vokalkvartetten. Rundt en million eksemplarer har berika sansene til mennesker over hele verden og det er absolutt ingenting som tyder på at oppfølgeren, "Mnemosyne" som betyr minne på gresk, ikke vil bergta publikum minst like sterkt.


Cyan Kicks rocker!

(19.12.25) Ti låter på tjueni minutter – det greier du kaste bort på et nytt band som absolutt rocker!


Slomosa - stadig bedre og strammere

(19.12.25) Slomosa kronet et eventyrlig år for et lite stonerockband fra Bergen foran et utsolgt Rockefeller med stødig primal blues-derivert rock der melodiske mellomspill skapte karakter.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.