Finn Coren: Lovecloud

La meg presentere dere for et sørgerlig trist faktum: Finn Coren kommer aldri til å bli virkelig stor pop-stjerne. Han er, av natur, ingen Morten Abel. Du vil nok aldri finne Finn Coren på forsida av PULS, bare påført kroppsmaling... Musikalsk har han gjennom mesteparten av nittitallet holdt et nærmest avsindig høyt nivå. Men - Coren er nok for innadvendt, for ”intellektuell”, for ”art”. Vit at du går glipp av stor popmusikk om du lar ham vandre forbi.


Det har vel begynte å tegne seg relativt tydelig, bildet av pop-året 1999 med Morten Abels ”Here We Go Then, You And I” og Savoys ”Moutains Of Time” som merkesteiner. ”Lovecloud” med Finn Coren er med på å danne en fullendt trilogi.

Som sanger og som pop-arrangør er Coren muligens den mest dyptpløyende, den mest eksentriske og den mest differensierte av de involverte. Bemerk spennvidden mellom ”The Countess Cathleen In Paradise”, etterfølgende ”Chasing The Rainbow” – og så “Shake Up The World”! Men så er det vel sånn da, at det ikke er utprega kommerst å velge William Butler Yates som tekstforfatter.

Coren har i ’97 og ’98 levert glitrende popmusikk til tekster av William Blake, men denne gang framstår han som albumets definitive hovedleverandør av det lyriske. For den som måtte ha lurt på det; han har grep der også. Vis meg den David Bowie som ikke ville ha signert ”Dwarfman”...

Jeg er hundre prosent sikker på at Finn Coren vil få sin lønn i himmelen. Det er å håpe flere snart skjønner at mannen burde få med seg et pent forskudd herfra.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.