Bernard Butler: Friends And Lovers

Folkens; nå kommer det virkelig mye bra pop/rock fra Storbritannia. Om det ikke hadde vært for Aki Riihilahti, hadde jeg antageligvis meldt til postverket at jeg fra og med i dag hadde ny adresse.


Bernard Butler spiller gitar. Han spilte i Suede – helt fram til 1994. Når Brett Anderson og de andre slo gjennom, fant Bernard det for godt å si takk for seg. Det lukter Waterboys & World Party og Mike Scott & Karl Wallinger lang vei. Forskjellen er at Butler ikke har danna noe band. Han mener åpenbart han kan stå trygt på egne bein. Det gjør han lurt i.

Butler er nemlig en tvers gjennom fenomenal låtskriver og sanger. For sikkerhets skyld har han også produsert hele greia.

Jeg veit ikke helt om albumet inneholder så mange hitsingler. Spørsmålet interesserer meg i bunn og grunn ikke nevneverdig. Poenget er at ”Friends And Lovers” er spekka med ytterst potent pop & rock. Som jeg vel har meldt et par ganger, er jeg rimelig fed up av dette millennium/millennie-tøvet – som Chuck Prophet fortalte oss her om dagen; tror du liksom at elvene komer til å renne andre veien...? – likevel:

Det slår meg, at denne plata er en slags moderne oppsummering av britenes populærmusikk det siste halve århundre. Det er Beatles, det er Suede, det er elektrisk, det er akustisk, det er gitarspilling av en annen verden, det er alt som handler om at hva som ikke kan sies i løpet av seksten takter ikke er verdt å si. I Bernard Butles ord:

(I’d do it) Again If I Could

Om han ville, tror jeg han kunne blitt hovedleverandør for den neste skiva til hu tenåringsdama som har tatt bopel på toppen av VG-lista. Den øvelsen må han strengt tatt gjerne delta i, så lenge han gir oss som vil høre ordendtlig musikk slike stunder.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.