Solveig Slettahjell Slow Motion Orchestra: Pixiedust

Bare noen få dager etter at Solveig Slettahjell har fått Spellemannprisen for 2004 for "Silver" lanserer hun en brennhet kandidat til at prisen skal gå akkurat samme vei også for 2005. "Pixiedust" er hennes tredje CD på fem år, og hennes første med hovedsakelig originalmateriale. Med denne utgivelsen tar Solveig Slettahjell nok et kjempesteg i retning seg sjøl, og er Marit Bjørgen en komplett skiløper så er Solveig Slettahjell en komplett vokalist. Hvordan man enn snur og vender på det er begge disse trønderne i verdensklasse, og mitt tips er at Slettahjell kommer til å bli værende det mye lenger enn Bjørgen.


Med de to første CD-ene sine tok Solveig Slettahjell steget ut fra et kjent navn i de indre kretser til et stort navn langt utenfor jazzpolitiets herredømme. Hun blei enkelt og greit en folkekjær musikant uten å kompromisse en millimeter med hva og hvem hun var.

Materialet som blei foretrukket og tolka på de to første rundene var i stor grad standardstoff som blei gitt personlige og originale arrangement. Låter som mange mener er spilt i hjel fikk gjennom Slettahjell og hennes menns tolkninger nytt liv og også som liveartist framsto Solveig Slettahjell med ei utstråling som kunne få sjøl de kaldeste hjerter til å slå bitte lite grann fortere.

Nå er hun altså ute på det som i sportsterminologien kalles den vanskelige tredjerunden og Solveig Slettahjell tar akkurat det steget videre som man kan forvente av musikanter av hennes kaliber. Nå står hun for første gang på skive fram med stoff vi aldri har hørt før og du verden som hun gir også dette materialet liv.

Som tidligere er det meste Slettahjell gjør i balladeform og det er der klinten skilles fra hveten. Det er absolutt ingen ting å skjule seg bak og for de som har kunnskap om Slettahjell fra før så er det da heller ikke nødvendig. Noe har hun skrevet sjøl og så har Peder Kjellsby skrevet en rekke nydelige låter som passer Slettahjell og bandet hennes perfekt. I tillegg danderes nok en gang tre "standardlåter" på et høyst personlig vis: John Hiatts "Have A Little Faith In Me", Billie Holidays "Don't Explain" og "When You Wish Upon A Star". Nok en gang gir Slettahjell med sin perfekte diksjon og usedvanlige ro og tålmodighet også disse vakre låtene en ny dimensjon.

Igjen er det Mats Eilertsen på basser, Per Oddvar Johansen på trommer, perkusjon og elektronikk, Sjur Miljeteig på trompet og loop programmering og Morten Qvenild på piano, andre tangenter og elektronikk som er Slettahjells våpendragere og du verden for et band! Hvordan skillelinjene er på vei bort på dette nivået understrekes kraftig når Qvenild fikk Spellemann-prisen både i jazz- og i popklassen, der med National Bank. Slik er også musikken til Slettahjell: Dette er jazz for rockere - og alle andre!

Solveig Slettahjell er en musikant med stor og naturlig sjøltillit. Hun veit at hun har noe eget å fare med både i seg sjøl og med dem som befolker Slow Motion Quintet. Hun har med "Pixiedust" tatt det naturlige steget videre og er det noen rettferdighet der ute vil et stort publikum - jeg mener stort - på verdensbasis lære seg navnet Slettahjell. Dette er intet mindre enn urhipt!

PS Slettahjell er kanskje nesten like vanskelig for engelskspråklige som Solskjær. Det gikk bra det også.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kort og greit, fabelaktig fint!

(17.01.25) Dette samarbeidet, kjære venner, er nærmest grenseløst vellykka. Legg gjerne trykk på «grenseløst».


Et hvileskjær for Solveig Slettahjell

(06.10.20) Solveig Slettahjell gyver løs på den store amerikanske sangboka. Og timinga kunne dessverre vært bedre.


Solveig Slettahjell: Tarpan Seasons

(09.11.09) Hun snakker i intervjuer om at dette er country-inspirert. Hun er helt på jordet. Gospel-inspirert? Mulig. Og mye Tom Waits! Men først og fremst: Solveig Slettahjell. Nå har vi henne der vi helst vil ha henne.


Solveig Slettahjell/Slow Motion Quintet: Good Rain

(20.11.06) Er Norge i ferd med å skaffe seg et crossover-band i stil med Esbjörn Svensson Trio - det sagnomsuste EST? Et og annet kan tyde på det. For med sin fjerde utgivelse har Solveig Slettahjell og hennes Slow Motion Quintet for alvor forlatt det som tidligere har kunnet minne om et orkester skapt for "standards". Nå er det bare god musikk - tradisjonelt og moderne på en og samme tid. Akkurat som EST.


Radka-prisen til Slettahjell

(21.07.05) (Molde/PULS): Solveig Slettahjell ble i dag tildelt den femte minneprisen i Radka Toneffs navn. Prisen er på 25000 kroner.


Solveig Slettahjell på Bare Jazz

(25.02.05) 28. februar er Solveig Slettahjell klar med nytt album. Dagen etter kan du høre henne, helt gratis, på Bare Jazz i Oslo.


Solveigs sang

(03.07.04) (Kongsberg/PULS): Det har skjedd svært mye gledelig innen norsk vokaljazz det siste tiåret. En av de aller viktigste eksponentene for det er Solveig Slettahjell som gjennom sine to CD-er med sitt Slow Motion Orchestra/Quintet har tatt standardskatten med til nye steder. Nok en bekreftelse fikk vi på Kongsberg.


Solveig Slettahjell Slow Motion Quintet: Silver

(20.02.04) Da Solveig Slettahjell debuterte under eget navn for knapt tre år siden med "Slow Motion Orchestra" var hun en sensasjon i manges ører. For de som hadde fulgt den særdeles lovende vokalisten noen år var det kun en bekreftelse: Solveig Slettahjell var en vokalist med et uendelig potensial. Nå foreligger oppfølgeren. Slettahjell har tatt ytterligere steg i retning seg sjøl og verdensherredømme.


Slettahjell: Very recommended

(01.05.02) Solveig Slettahjell - for tida covergirl i puls.no - får strålende mottakelse også i utlandet. Les hva Terry Berne i Music & Media skriver:


Ei stasen sangerinne

(01.05.02) - Jeg er så forferdelig glad i disse låtene… og så er jeg så forferdelig glad i å synge. Der ligger det: Å få gjøre ei plate, gir meg anledning til å synge. Solveig Slettahjell gir til beste en liten flik av sin filosofi – og stort enklere kan det vel ikke sies?


Stas med tu'ba og Slow Motion!

(21.03.02) En konsert kan gjøre verden til et bedre sted å være for en liten stund, mens to konserter kan gjøre at verden forsvinner helt mens man summer seg etter påkjenningen.


Kvitretten og Torgeir Rebolledo Pedersen: Kloden Er En Snurrebass Som Snurrer Oss

(01.02.02) Timingen er kanskje ikke all verden for Kvitretten denne gangen. Hvis noen tror det er et negativt utgansgpunkt for denne omtalen, så tar de helt feil. Det er bare det at ved lanseringen av dette høyst spesielle og spennende prosjektet sammen med poeten Torgeir Rebolledo Pedersen, så takker det mest spennende vokalensemblet her hjemme for seg. Det er selvsagt vemodig for oss som har hatt mange gledesstunder sammen med Kvitretten opp gjenom åra, men samtidig er det noe som heter at å gi seg på topp ikke er så dumt det heller. Det høres ut som om Kvitretten har fulgt det "rådet".


Solveig Slettahjell: Slow Motion Orchestra

(07.11.01) For dem som har fulgt Solveig Slettahjells vekst siden hun første gang lot høre fra seg i duo-sammenheng med Håkon Hartberg på begynnelsen av 90-tallet, så er det ingen stor overraskelse at vi har med en langt framskreden jazzvokalist å gjøre. Med sin første solo-utgivelse bekrefter hun at vi har med et supertalent å gjøre.


Kvitretten: Everything Turns

(04.05.99) Hvis du forbinder vokalensembler kun med The Manhattan Transfer eller The Real Group, bør du snarest mulig opprette en ny kategori. Kvitretten er nemlig noe helt annet, og har med sin andre CD tatt nok et nytt steg i retning... seg sjøl.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.