The Soundtrack Of Our Lives: Origin Vol. 1

Platehøsten har vært travel for en liten PULS-redaksjon, og derfor har vi vært nødt til å prioritere de ”viktige” platene – de vi vil at våre lesere skal høre. Den siste plata til the Soundtrack Of Our Lives går definitivt ikke inn i den kategorien, selv om den har rockemuskler nok til å slå hvem som helst over ende.


Det handler selvfølgelig litt om de forventningene man har til et navn som The Soundtrack Of Our Lives. De siste seks-sju årene har vi blitt bortskjemt med geniale låter i sprudlende retro-skrangel, med en tidløs undertone helt utenom det vanlige.

Men så kommer ”Origin Vol.1”, en plate som kunne vært laget av et hvilket som helst attityd-rockeband. De svenske rockelegendene har nedgradert seg til å låte som en utagerende fyllekule, som heftig der og da – ok – men som man glemmer like fort som promillen går i null dagen etter.

Man burde kunne kreve mer av The Soundtrack Of Our Lives; det er nok av band som tar seg av de korte virkelighetsfluktene.

Når Ebbot Lundberg er på sitt beste har mer enn evner nok til å holde uka rundt, året rundt, kanskje livet ut hos enhver rockeelsker med smaken i behold. På ”Origin Vol.1” er han bvare unntaksvis i "vanlig" genimodus, slik som på "Behind The Music" i 2001.

Og apropos ”bak musikken”: MTV-singelen ”Big Time”, som liksom skal være det feiteste kuttet å markedsføre plata si med, innehar verken den umiddelbare klisterfunksjonen eller dybden, som eventuelt skulle fått meg til å like den etter noen runder i spilleren.

”Welcome to the future”, synger Ebbot Lundberg til et bassriff på autopilot. Jeg er edru, alene, og kjeder meg.

Et middelmådig kvarter senere, bryter også TSOOL fullstendig sammen i en rocke-neandertalsk tragedie. "Royal Explosion" heter kadaveret, som bare Turboneger "Scandinavian Leather" kan undergå i nivå og modenhet. Det er nesten utrolig at en amatørstrek som dette får plass under kvalitetsstempelet The Soundtrack Of Our Lives.

Forhåpentligvis kommer TSOOL sterkere tilbake med andre del av Origin-konseptet. Èn middelmådighet i løpet av karrieren må man kunne tåle. Bare de ikke har glemt hva som har gjort de andre platene så spesielle, - og det er IKKE muskler og tøffasholdning.


( )


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.