Ben Christophers: The Spaces In Between

Finn fram almanakken din, og bla fram til datoen 13. september. Der noterer du følgende gjøremål for dagen: Løpe å kjøpe Ben Christophers nye skive!


Ben Christophers entret scenen i 1999, da han overbeviste haugevis med folk gjennom sine faste opptredener under en pizzasjappe på vestsiden av London. Ryktene om en fantastisk artist i anmarsj spredte seg, og stedet ble etterhvert stappfullt hver eneste kveld han spilte. Det tok ikke lang tid før han ble oppdaget, og kontrakt med V2 Music ble underskrevet. To album ble sluppet på V2, før han nå har hoppet over til det minst like anerkjente selskapet Cooking Vinyl.

Det er faktisk ikke så veldig lenge siden jeg lurte på hvor det var blitt av denne eksentriske engelskmannen, som leverte et debutalbum av sjeldent godt kaliber i 1999. Jeg snakker selvfølgelig om "My Beautiful Demon", som ble etterfulgt av den litt mer anonyme "Spoonface" i 2001. Etter dette bar det ut på en del spillejobber, som blant annet tok han til Blå i Oslo, hvor han gjorde en fantastisk konsert - før han forsvant helt ut av alt som heter rampelys. Ikke det at han trivdes så godt som stjerne i utgangspunktet, men det var iallefall ganske så tyst rundt hele hans person. Inntil nå.

Christophers er nok en gang klar for å erobre fans verden over, og bør ikke ha det minste problem med å greie akkurat det. "The Spaces In Between" er sensasjonelt bra, og en soleklar kandidat til årets album.

Han har selv uttalt at dette er hans mest optimistiske album pr. dags dato, men det sier nok mer om forgjengerne enn om "The Spaces In Between". Fremdeles er det livets skyggeside som beskrives av den følsomme engelskmannen, men her og der dukker det opp noen gladlåter - som forsåvidt også var tilfelle på de foregående albumene. Christophers gjør så og si alt selv på dette albumet. Alle instrumenter, bortsett fra trommer, trakteres av Christophers selv, og han har også sittet i produsentstolen, sammen med sin kompis Cenzo Townshend (Graham Coxon, Blur, Datsuns, Cranberrys, Echo & The Bunnymen).

Ben Christophers varemerke fra de tidligere platene, har vært bruken av diverse elektroniske detaljer i musikken sin. Hans eksperimentering med slikt har ført til at han klarer å skille seg fra den gjengse singer/songwriter, som normalt sett klamrer seg til kassegitaren sin.

Det tar ikke lang tid før du sitter som paralysert lyttende til skiva. Åpningskuttet "Flowers Drink Upon The Ground" er melankoli av den sorten som gir gåsehud fra begynnelse til slutt. Midtveis i låta kommer vi til et parti som best kan beskrives som minimalistisk pompøsitet, før han tar oss med ned på jorda igjen. Pur magi!

Et par litt straighte poppa låter følger deretter, inkludert første singel "Good Day For The Hopeless", som strengt tatt ikke gir noe riktig bilde av albumet. For det er på de roligste låtene Ben Christophers overbeviser mest. Hør på den sakrale "River Song" og de forheksende "Fake Eyelash" og "Where The Road Bends". Men her er også drivende gode melankolske pop/rock-låter, som for eksempel det fenomenale tittelkuttet og "Devil To Kill". Det er dog både vrient og urettferdig å trekke fram enkeltlåter fra et så jevnt og overlegent album som dette.

Ben Christophers har, til tross for lovprisning av et samlet pressekorps, ikke noe stort navn på stjernehimmelen, men med denne skiva kan han fort gjøre suksess på lik linje med hva Damien Rice gjorde i fjor høst. Vel fortjent, i så fall.

NB! Slippes mandag 13. september.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ben Christophers - Melankolimesteren

(28.11.04) Ben Christophers fra Wolverhampton har gjestet Norge ved to anledninger denne høsten. Først på en særdeles intim releasekonsert på Gloria Flames på Grønland, og senere John Dee for en liten men lydhør forsamling av bergtatte fans. PULS har ved begge anledninger vært så heldige å få slå av en prat med denne usedvanlig trivelige fyren.


Vidunderlige Ben Christophers

(29.10.04) (Oslo/PULS): En liten, men dedikert og lydhør forsamling, valgte å tilbringe torsdagskvelden på John Dee i selskap med Wolverhamptons store sønn Ben Christophers. Han er aktuell med et av årets defintivt beste album med "The Spaces In Between", og leverte som ventet en hårreisende fin konsert.


Fantastisk singer/songwriter kveld på Blå

(04.05.02) (Oslo/PULS): Dobbel dose med flotte artister på Blå fredag kveld. Svenske Kristofer Åström og engelske Ben Christophers ga publikum en strålende kveld, fullpakka med hjerteskjærende desperate perler av melodier.


Ben Christophers: Spoonface

(30.10.01) Ben Christophers’ oppfølger til “My Beautiful Demon” er en like stillferdig og fin plate som debuten. ”Spoonface” viser likevel at Ben Christophers har tatt steget videre. Et steg i riktig retning.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.