Moldejazz 04: Ikke rett i Rosenwinkelen

(Molde/PULS): Når mannen som mange mener er den nye gitarstemma, Kurt Rosenwinkel, tar seg ut på tur med stjernevenner som pianisten Brad Mehldau og saksofonisten Joshua Redman, så er det all grunn til å skru forventningene opp i taket. Etter en to timers konsert i Molde blei de likevel ikke innfridd.


Kurt Rosenwinkel Group / /


Sjølsagt så kan det ikke gå galt med ei lagoppstilling bestående av Larry Grenadier på bass, Ali Jackson på trommer, Brad Mehldau på piano og Joshua Redman på tenorsaksofon under ledelse av den meget, dyktige og særegne gitaristen Kurt Rosenwinkel. Likevel blei det slik at Rosenwinkels forsøk på å skape stor musikk med denne vennegjengen bare delvis blei vellykka. Hvorfor? Vanskelig å si, men kanskje blei egoene litt for store og det kollektive ikke høyt nok prioritert.
Det var ikke vanskelig å skjønne at det var fem stjernemusikanter vi hadde med å gjøre. Dessuten er det fem venner som har spilt masse med hverandre og som fant ut at anledninga til å spille Rosenwinkels musikk måtte være en flott måte å tilbringe sommeren i Europa på. Rosenwinkel har også tatt steget helt ut og bosatt i Europa, nærmere bestemt i Sveits. Der ligger kanskje nøkkelen til mine innsigelser: Dette blei for amerikansk på sett og vis. Det som har gjort mye norsk og europesik jazz så retningsgivende de seinere åra har vært den enorme energien, empatien og ønsket om å skape noe som er større enn seg sjøl. Det makta ikke kollektivet Kurt Rosenwinkel Group denne gangen for meg - til tross for tildels strålende soloprestasjoner fra spesielt Brad Mehldau - en av verdens viktigste pianister i mine ører, sjefen sjøl og ikke minst Grenadier. Stjernsaksofonist Redman hadde kun en helt vanlig dag på jobben - jeg har hørt han med mye mer på hjertet tidligere.

Brad Mehldau en av de viktigste pianostemmene. (Foto: Ann Iren Ødeby)


Sjølsagt var ikke dette dårlig. Det er bare det at med slike navn på plakaten så skal det være lov å forvente enormt mye - og det fikk vi ikke.

In The Country til topps

Finalen i konkurransen om å finne fram til det beste unge norske jazzbandet, Jazzintro 2004, blei spilt i går. Fire band hadde kommet gjennom det bitte lille nåløyet og etter heftige diskusjoner i juryen blei Oslo-bandet In The Country med Roger Arntzen på bass, Pål Hausken på trommer og ikke minst den unge giganten Morten Qvenild på piano, kåra til årets velfortjente vinnere.


In The Country til topps i Jazzintro 2004. (Foto: Ann Iren Ødeby)


Det betyr at flere dører åpner seg for trioen både når det gjelder turneer og CD-innspilling og det er bare å begynne og glede seg.
Del på Facebook | Del på Bluesky

Spidergawd - bare å glede seg til neste kapittel!

(16.09.25) Turneen begynner førstkommende fredag. Tenna i tapeten og hæla i taket!


Salmer for gitar og orgel - en mektig opplevelse

(15.09.25) «Vi skal spille hele skiva tvers gjennom, så dere behøver ikke tenke på når dere skal klappe. Det kommer etterpå, kanskje sammen med et par hits. God reise!» Sånn ønska Knut Reiersrud velkommen – og for en ferd vi ble tatt med på!


Senser - noe så sjukt rått!

(13.09.25) De har lagt musikalske uenigheter bak seg. Nå er de en energibunt som har det gøy på scenen!


Et kompromissløst Suede

(12.09.25) Suede er ute med sitt tiende album. De klinker til med et absolutt perfekt album, mørkt og dramatisk. «Antidepressants» viser at de fortsatt er et spennende band. Et band som fornyer seg og går videre, selv mer enn 30 år etter debutalbumet.


Behagelige droner fra Drew Mcdowall

(12.09.25) Skotten Drew Mcdowall fikk Oslos frikere ut av kottene sine for en behagelig, sår og trist aften med dronende ambience. Det tidligere Coil-medlemmet bygde møysommelig atmosfære med hjelp av små variasjoner i en times tid på Goldie i Oslo


Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.