Madonna: American Life

Sjarmerende mix av singer/songwriter-element og elektronika. "American Life" er ikke den beste plata Madonna har prestert, men likevel helt fenomenal popmusikk. Dama som gjennom 20 år har vært nummer 1, befinner seg fortsatt der oppe - på toppen.


Jeg er ikke helt overbevist om at han hun burde våge seg som rap'er, som hun gjør i tittelkuttet, men forsøket er heller ikke skjemmende.

Nesten alle låtene åpner med et enkelt (kasse)-gitarkomp, så også med albumets genistrek framfor noen, "Hollywood". Deretter finner den franske produsenten Mirwais Ahmadzai fram synthene. Kontrasten mellom verset og refrenget understrekes av en overlegent elegant produksjon.

Samme teknikk benyttes i nydelige "Love Profusion".

Det eneste jeg ikke liker, er den etter min oppfatning sjenerende bruken av vocoder på vokalen. Hun har gjort det med hell tidligere, men jeg syns det allerede begynner å låte umoderne. Og det stemmer i hvert fall ikke med Madonna - å være umoderne, mener jeg.

Men hvor tar hun sånne fantastiske sanger som "Nothing Fails" fra? Slike øyeblikk gjør at jeg glatt overser uvesentligheter som "Intervention", eller den overraskende likegyldige musikken hun har kommet opp med til den siste James Bond-filmen, "Die Another Day".

Som vokalist blir Madonna bare bedre og bedre. Hør hva hun gjør med "Static Process" - eller "Mother And Father". Her får hun riktignok en smule hjelp av teknikken, men det er... splendid.

Fins det artister som kan se tilbake på en så lang og like jevn produksjon som Madonna? Neppe. Det måtte være U2 og REM.

Albumet avsluttes vidunderlig - stille og rolig - med "Easy Ride".


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.