Foo Fighters: One By One

Foo Fighters har så langt ikke gitt ut ett svakt album i mine ører, og det var med spenning jeg lot den nye skiva ”One By One” snurre i spilleren for første gang. Og det funka som bare søren – nok en gang. Med ”One By One” beviser de at det så absolutt står til liv i Foo-leieren enda - Dave Grohl og kompani har stått for nok en fullverdig utgivelse. Den gamle oppskriften fungerer godt den, fra det rocka og intense til det mer lavmælte og avslappende; denne plata har noe for enhver smak og anledning.


Åpningskuttet og singelen ”All My Life” kan de færreste ha unngått å få med seg. Det er kanskje ikke den mest ”typiske” Foo Fighters-låta, men gudbevaremegvæl så tøff.

Enda tøffere blir det med spor nummer to, ”Low”, en drivende og massiv rockelåt av ypperste kaliber.

Produksjonen er kanskje litt røffere enn før, spesielt på de mest rocka låtene, men det er et lydbilde som kler låtene godt, og framhever nyansene mellom de harde delene og de mer nedtonede partiene i komposisjonene.

Det er flusst av godlåter her; med ”Have it All” og ”Times Like These” er Foo Fighters akkurat som vi kjenner dem best, med catchy melodier og stemningsfulle, lettere melankolske partier. Det samme gjelder ”Overdrive” og avslutningssporet ”Come Back”.

Et par dødpunkter er det riktignok; den rolige ”Tired Of You” for eksempel, blir man, tja, passende nok, rett og slett litt lei av. Fin er den i og for seg, men såpass monoton at det blir kjedelig i lengden. Dette er uansett bare en detalj ved et album som ellers er fullt av fyrverkeri – og da mener jeg mer enn en ynkelig pakke stjerneskudd: Her snakker vi om krutt.

Dave Grohl har satt sitt preg på rockeåret 2002; først med Queens Of The Stone Ages mesterverk ”Songs For The Deaf”, den mye omtalte og etterlengtede Nirvana-samlingen, og nå til slutt lekkerbiskenen ”One By One” med Foo Fighters.

En bra kar det der, den godeste Grohl. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det blir en helsikes fest i Spektrum 4. desember.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.