DumDum Boys: Ti Liv

Et av deres jevneste og beste album.


DumDum Boys har denne gangen fått med seg Bent Sæther fra Motorpsycho som produsent. Det har ikke vært noe dumt valg. Han har tygget på låtene, lagt til detaljer og vridd eller strukket litt på dem før han har spyttet dem ut igjen. Kjartan Kristiansen og/ eller Aslak Dørum har som vanlig på de seinere platene skrevet låtene.

Tittelkuttet åpner ballet i kjent stil. Refrenget er tydelig Stones-inspirert. I den disco-aktige "Pulver" viser de en lekenhet som frisker opp. Det river og røsker i "Kald Dag I Helvete" med gitarøs og Prepples vokal i høyspenn. Det blir ikke spart på noe i teksten:
Du har alltid vært på salg/ En endeløs rekke av elendige valg/ Kall det dårlig timing eller en dårlig ide/ Nå er det deg mot hele verden og hvilken arme/ Det blir en kald dag i helvete/ Før du får sett meg på kne/ Det blir en kald dag i helvete/ Før du får hvile i fred.

Avslutningssporet "Fred & Kjærlighet" får en ekstra dimensjon med kor, blåsere og strykere (for første gang på en DDB plate) i en lang og grandios avslutningssekvens.

Nå mangler kanskje den store hiten her, som "Enhjørning" var på Gravitasjon. Men Ti Liv er blitt en ganske så variert plate, og etter min mening betydelig bedre enn den forrige, den mer ujevne Tidsmaskin fra 2009.


Del på Facebook | Del på Bluesky

I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.


Ujevnt denne gang, Viagra Boys

(14.12.25) Viagra Boys er fortsatt noe av det heteste du kan se på skandinaviske konsertscener. Søndag 7. desember gjorde de Sentrum Scene i Oslo til sin personlige lekegrind. Deres rene galskap, satire, fengende riff og lekne tilnærming gjør dem til et spektakulært skue som folk reiser langt for å se - og de innfrir alltid på et vis.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.