Morten Harket: Out Of My Hands

Norges største popstjerne leverer et oppsiktsvekkende tamt album.


Kanskje er dette den pop-plata jeg denne våren har hatt høyest forventninger til. Desto større blir skuffelsen.

La meg ta coverlåtene først - og for all del; det er ikke noe feil med å spille inn coverversjoner. Morten Harket har, først og fremst gjennom a-has fantastiske versjon av »Crying in the Rain», en stolt tradisjon i så måte. Det er når coverversjonen blir betydelig dårligere enn originalen, eventuelt til forveksling lik, at det blir krise.

Jeg skulle like å høre Morten Harkets begrunnelse for å spille inn Espen Linds »Scared of Heights» en gang til – reint ut over at det er en ganske fin låt. Men om dét skulle være eneste begrunnelse, har han virkelig tusen andre låter å velge i som er mye, mye finere! Noen fleiper med at Harket tidvis har det med å levere vidtflyvende svar, men i dette tilfelle er jeg redd svaret med nødvendighet måtte blitt tåkete.

Det samme med »Burn Money Burn», en engelsk utgave av Kents finfine hit »Kärleken Väntar». Jeg kan ikke finne noen annen naturlig forklaring enn at Joakim Berg og Martin Sköld også står bak et par av de andre låtene på dette albumet. Men kunne de ikke i hvert fall gjort noe radikalt med arrangementet? Noe helt annet enn å gjøre låta mye flatere?

Fins det oppturer blant de nye låtene? Jeg skal forsøke å nyansere, men det begredelige faktum er albumet ikke inneholder én eneste virkelig fin låt. I »I’m the One» er Harket på sporet av noe, likeledes i tittelkuttet. Men resultatet blir likevel så ulidelig uforløst … Og om én artist i dette landet skulle ha erfaring nok til å unngå det uforløst, så må det være Morten Harket!

Den fineste sangen heter »Listening», ført i pennen av Neil Tennant og Chris Lowe. Den har denne lille touchen av mystikk over seg, men i denne sammenhengen blir jeg bare sittende å rive meg i håret – og tenke på hvor fin den ville vært med opphavsmennenes eget band, Pet Shop Boys

Da har vi landa i den mer eller mindre altomfattende krisa med »Out of My Hands». Det fins ingen retning i produktet, enn si i produksjonen. Litt synthpop, litt middle of the road-pop. Direkte svake eller middelmådige låter. Til sammen et middelmådig miljø som kler Morten Harket særdeles dårlig. For han er jo verdensmester, når han bare vil!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.