Richie Kotzen: Best med blues

(Oslo/PULS): La oss ikke dvele ved Richie Kotzens fortid som gitarist i Poison og Mr. Big. Selv gjør han det overhodet ikke.


Richie Kotzen / /


Kotzen har, både før og etter sine 90-tallsstunts i kjente pop-metal-band, utgitt en mengde soloalbum. Det er dette materialet han ønsker å fremføre live, og i disse dager er det hans ferskeste utgivelse, Peace Signs, som turneres.

Richie Kotzen har i hele sin karriere vært anerkjent som en særs dyktig gitarist. Det som imidlertid blir mer og mer påfallende er hvor enormt han har vokst som vokalist de siste årene. Denne kvelden på Smuget ble dette kraftig demonstrert.


RICHIE KOTZEN: Glissent Smuget. FOTO: PER OLAV HEIMSTAD

Richie Kotzen byr på et imponerende vokalregister, finstemt og innlevelsesrikt, hvor både Prince og Chris Cornell-kvaliteter i stemmebåndene skinner jevnt igjennom. Ok, vokalmessig er det ingenting å utsette på Kotzen.

Ironisk nok er det imidlertid litt å plukke på gitarspillet hans. Ikke teknisk, vel og merke. Alt han gjør med strengene strutter av kontroll. Men det blir for mye frenetisk shredding! De fleste soloene kunne med fordel, slik vokalpartiene er det, vært mer balanserte, begrensede og tilpasset låtenes helhet.

Uansett, konsertens høydepunkt ble denne gang de langsomme bluesnumrene; "Doin' What The Devil Says To Do", "Remember" og "Faith" er alle topp livemusikkunderholdning. Andre komposisjoner, som den oppjazza og Hendrix-inspirerte "So Cold" og den drivende "Go Faster", hever også settet.


RICHIE KOTZEN: Hans blå toner imponerte mest. FOTO: PER OLAV HEIMSTAD.

Midtempolåter som "Fooled Again", "Bad Things" og Dylans klassiker "All Along The Watchtower" fungerer også fint. Rytmeseksjonen, med Daniel Pearson på bass og Demian Arriaga på trommer, gjør en helt anstendig jobb hele kvelden.

Sist Richie Kotzen besøkte Oslo, i mars i fjor, hadde han med seg Pat Torpey fra Mr. Big på trommer. Det var kulere. Da var også Smuget fullstappet. Denne gangen hadde kun 50-60 sjeler møtt opp. Riktignok var det mandagskveld, men uansett har Richie Kotzen et problem. Som soloartist har han langt i fra maktet å etablere navnet sitt som den salgsartikkelen det fortjener å være. Selv om han i dag hadde skrevet tidenes beste låt, ville nok ikke verden ha tatt rare notisen.

Mye ved denne konserten forteller hvor ufortjent dette er. Som musiker blir Kotzen bare bedre og bedre, men karrieren hans går liksom ingen steder. Kanskje ikke rart det er blueslåtene som funker best...


Del på Facebook | Del på Bluesky

Hvilket album fra Suzanne Vega!

(14.10.25) Mye mystisk skal skje de neste ukene om ikke dette albumet vil ligge på min Topp 10 for 2025. For en låtskriver Suzanne Vega er! Og for en formidler hun er!


Av en nerd, for nerder - og for veldig mange andre!

(13.10.25) Er du en sånn som er interessert i listeplasseringer i pop-musikken? Her har du ei bok som stiller i helt egen klasse og kategori: Bård Oses «Listelangs» er en soleklar #1!


En annerledes Elvira Nikolaisen

(11.10.25) Hun var en gang på vei til å bli pop-dronning. Nå er hun et helt annet sted. Elvira Nikolaisen følger sine instinkter, og gjør nøyaktig som hun vil.


A Killer's Confession - snakk om å ta feil

(10.10.25) Ikke døm en bok etter omslaget, heter det, men det er himla vanskelig når «designet» til gruppa er så harry. Navn, cover, masken som vokalist Waylon Reavis tilsynelatende bor i. Ingenting ved A Killer’s Confession fristet til at jeg skulle sjekke det ut.


Bildespesial: W.A.S.P. – kompakt, hardt og visuelt

(10.10.25) Ikke like sjokkartet som da de ble nektet å stille som oppvarmere (med blod og gørr) for Iron Maiden i Drammenshallen i 1986, men stadig energiske og stødige leverandører av old school heavy metal.


The Beths begeistret på Parkteatret

(09.10.25) The Beths leverte vakker balansekunst mellom hjertesorg og gitarpop. God "feeling", og tilnærmet kirurgisk presisjon.