Richie Kotzen: Best med blues

(Oslo/PULS): La oss ikke dvele ved Richie Kotzens fortid som gitarist i Poison og Mr. Big. Selv gjør han det overhodet ikke.


Richie Kotzen / /


Kotzen har, både før og etter sine 90-tallsstunts i kjente pop-metal-band, utgitt en mengde soloalbum. Det er dette materialet han ønsker å fremføre live, og i disse dager er det hans ferskeste utgivelse, Peace Signs, som turneres.

Richie Kotzen har i hele sin karriere vært anerkjent som en særs dyktig gitarist. Det som imidlertid blir mer og mer påfallende er hvor enormt han har vokst som vokalist de siste årene. Denne kvelden på Smuget ble dette kraftig demonstrert.


RICHIE KOTZEN: Glissent Smuget. FOTO: PER OLAV HEIMSTAD

Richie Kotzen byr på et imponerende vokalregister, finstemt og innlevelsesrikt, hvor både Prince og Chris Cornell-kvaliteter i stemmebåndene skinner jevnt igjennom. Ok, vokalmessig er det ingenting å utsette på Kotzen.

Ironisk nok er det imidlertid litt å plukke på gitarspillet hans. Ikke teknisk, vel og merke. Alt han gjør med strengene strutter av kontroll. Men det blir for mye frenetisk shredding! De fleste soloene kunne med fordel, slik vokalpartiene er det, vært mer balanserte, begrensede og tilpasset låtenes helhet.

Uansett, konsertens høydepunkt ble denne gang de langsomme bluesnumrene; "Doin' What The Devil Says To Do", "Remember" og "Faith" er alle topp livemusikkunderholdning. Andre komposisjoner, som den oppjazza og Hendrix-inspirerte "So Cold" og den drivende "Go Faster", hever også settet.


RICHIE KOTZEN: Hans blå toner imponerte mest. FOTO: PER OLAV HEIMSTAD.

Midtempolåter som "Fooled Again", "Bad Things" og Dylans klassiker "All Along The Watchtower" fungerer også fint. Rytmeseksjonen, med Daniel Pearson på bass og Demian Arriaga på trommer, gjør en helt anstendig jobb hele kvelden.

Sist Richie Kotzen besøkte Oslo, i mars i fjor, hadde han med seg Pat Torpey fra Mr. Big på trommer. Det var kulere. Da var også Smuget fullstappet. Denne gangen hadde kun 50-60 sjeler møtt opp. Riktignok var det mandagskveld, men uansett har Richie Kotzen et problem. Som soloartist har han langt i fra maktet å etablere navnet sitt som den salgsartikkelen det fortjener å være. Selv om han i dag hadde skrevet tidenes beste låt, ville nok ikke verden ha tatt rare notisen.

Mye ved denne konserten forteller hvor ufortjent dette er. Som musiker blir Kotzen bare bedre og bedre, men karrieren hans går liksom ingen steder. Kanskje ikke rart det er blueslåtene som funker best...


Del på Facebook | Del på Bluesky

For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.


Ujevnt denne gang, Viagra Boys

(14.12.25) Viagra Boys er fortsatt noe av det heteste du kan se på skandinaviske konsertscener. Søndag 7. desember gjorde de Sentrum Scene i Oslo til sin personlige lekegrind. Deres rene galskap, satire, fengende riff og lekne tilnærming gjør dem til et spektakulært skue som folk reiser langt for å se - og de innfrir alltid på et vis.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.