Puls 21.10.08


BEATNICKS: Populære på 60-tallet. Fortsatt aktuelle på CD-fronten.




Tips noen om denne saken


Les også





Kalender



Tylden har rett, men tar samtidig helt feil

Audun Tylden er en helt usedvanlig intelligent og fornuftig mann. Men også fornuftige menn kan ta feil. Denne gang har han litt rett, men mest feil.

Det handler om CD-salget, som stuper omtrent som økonomien på Island. 29% ned fra september 2007 til september 2008.

Til NRKs Kulturnytt forklarer Audun Tylden - mannen bak suksessbedriften Tylden & Co, som i det store og hele lever (godt) av å selge danseband - at det handler om at de store plateselskapene ikke evner å ta sjans på nye artister.

Det er helt feil. Sannheten er at plateindustrien som sådan er konkurs. Ingen som er på leit etter "nye artister" går veien om en CD. Nå handler det bare om nettet/mobiltelefonen.

De som kjøper plater, med ytterst få unntak, er over 40 år. Det er derfor AC/DC & Metallica & Vamp & Bjørn Eidsvåg fortsatt kan tjene ei krone eller to på å selge plater. Publikumet deres er nemlig omtrent like gamle som artistene sjøl. (Dansbandspublikumet kjenner jeg for dårlig til å han noen bestemt oppfatning, men det aner meg at noen av de samme markedsmekanismene gjør seg gjeldende.)

Dette forhindrer ikke at Tylden har helt rett, når han beskylder de største plateselskapene for å gi ut en helt uhyrlig mengde best of/essentials etc. etc. Jeg husker den gangen PULS oppsummerte 80-tallet i et stort magasin - den gang vi bl.a. intervjua en drøss plateselskapsdirektører. Mange er i bransjen fortsatt; Erling Johannessen, Harald Tømte, Petter Singsaas m.fl. Den gang var det vi - altså musikkpressen; PULS & Beat & Nye Takter - som retta den typen kritikk mot plateindustrien som Audun Tylden nå representerer.

Forskjellen er at vi - musikkpressen - hadde rett, mens Tylden tar feil, selv om han altså har arva våre standpunkt.

Forskjellen er 20 år.

Om musikkindustrien skal overleve, må den finne på noe annet enn å gi ut CDer. Inntil vi har fått enda et nytt medium, er det nedlasting som gjelder. Og skal noen leve av det - musikere som management som "plateselskap" - ja, så må alle interessenter få ungdommen til å betale for seg. Ethvert forsøk på å få 25-åringer til å begynne å kjøpe plater, er dømt til å mislykkes. Om det ikke hadde vært for at det er mulig å spille av en DVD på samme instrument, er det knapt et menneske i Norge under 30 år som hadde eid en CD-spiller!

For drøyt 25 år siden var jeg, som medlem av det viden kjente orkesteret Oslo XI, med på å gi ut ei LP-plate med tittelen "Stikk finger'n i jorda".

Jeg er sjøl ikke lenger eier av produktet, men coveret burde leites fram av de som styrer ting og tang i den bransjen som står på kanten av det stupet. Hvis Audun Tylden stadig vekk kan leve av å presse plastikkplater, er det ham vel unt.

De som vil satse på "nye artister", må imidlertid pent finne seg i å tilpasse seg virkeligheten. Og den er platefri.


Arild Rønsen





submit to reddit







Siste saker

Fremmed Rase: «Det e’ så varmt inn hær!»

Løkki: Hva norsk musikk trenger akkurat nå.

Christer Torjussen: Norges svar på Louis CK

Wallmans Oslo: Rockin'

Kris Kristofferson: "More country for old men"

Singin’ in the Rain: Vanntett underholdning!