Eivind Opsvik: Overseas 3

Sjekk det sløye hornet. Henslengt jazzskive, kis. Eivind Opsvik nikker tilbake til Norge fra New York, New York.


Gjennom nyere historie har et utall nordmenn flykta sitt langstrakte hjemlandet for å patte på mulighetens bryst, USA. Landet hvor alt er større og mer absurd. Eivind Opsvik bor der, i New York. Rein gjetting konkluderer med at Opsvik ikke flytta dit på grunn av en potetnød, men heller for å stelle sine jazzmuskler. Som bassist trenger han det. I byen som aldri legger seg nedpå spiller Opsvik jazz med sine venner og gir ut plater om å være langt hjemmefra. Som tittelen antyder er dette den tredje installasjonen i en serie, men likefullt en enkeltstående utgivelse.

Eivind Opsvik har på "Overseas 3" klart et kunststykke ikke alle jazzere har i seg, å holde igjen. Små velplasserte dæsj av ulyd gjør plata akkurat skeiv nok til å kalles skeiv, og akkurat nok ambisiøs til å ikke kalles strebersk. Den non-lineære bakpå-jazzen til Opsvik oppleves best mellom linjene og er derfor ikke materie for nybegynnere. Hvis jazz er grunnleggende gresk for deg kan det være hensiktsmessig å starte et annet sted for så å komme tilbake. For oss andre kan "Overseas 3" være en ganske stor opplevelse hvis dagsformen er passende, riktignok. Ved et par anledninger er lydbildet ikke helt ulikt Jan Garbareks legendariske forsøk på musikalske tolkninger av landskap. Men her er de faktisk bedre. Igjen, med en perfekt dose ambisjon. (Garbarek er en av de som ikke alltid vet når nok er nok.) En av de virkelige store protagonistene innen jazz, Cannonball Adderly, var også opptatt av New York. Han likte ikke å spille konserter i Los Angeles for han mente byen var påtatt og ytret i California ordene; ”Hipness is not a state of mind, it’s a fact of life”. Opsvik opererer innenfor de rammene, med hell.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Eivind Opsvik: Overseas II

(09.06.05) For godt og vel to år siden debuterte den New York-baserte Oslo-gutten Eivind Opsvik under eget navn med "Overseas". Debuten fortalte oss om en bassist, komponist og bandleder som hadde vokst voldsomt siden han forlot kjempers fødeland på slutten av det forrige århundret. Nå foreligger oppfølgeren, som har fått det naturlige navnet "Overseas II", og Opsvik har tatt enda flere steg.


Tone Collector: Tone Collector

(08.06.05) Bandet Tone Collector er nok en ukjent enhet for de fleste her hjemme. Det er en amerikansk trio med en norsk New York-bosatt bassist som har tatt turen til Stockholm for å spille inn sin første live-CD. Med den forteller de oss klart og tydelig at det skjer mye spennende også på den andre sida av Atlanterhavet.


Eivind Opsvik: Overseas

(24.01.03) Bassisten Eivind Opsvik markerte seg her hjemme på 90-tallet i svært så forskjellige settinger. Først dukka han opp i den Nat King Cole-inspirerte Marvin Charles Trio og seinere i frijazzbandet The Quintet med bl.a. Bjørnar Andresen og Calle Neumann. I 1998 satte han kursen for New York og videre studier. Der har han inntil videre blitt værende, og hans debut under eget navn forteller oss at han har utvikla seg til å bli en meget spennende bandleder, komponist og bassist.


Marvins soulaften

(12.08.02) (Oslo/PULS): Oslo Jazzfestival landet på siste kvelden og jeg landet på konsert med Marvin Charles. En annerledes opplevelse – Marvin er ikke som andre jazzmusikere.


Deilig, lettbeint underholdning!

(29.10.25) Om du ikke har genet for sukkersøt diskopop, ligg langt unna. Heldigvis er jeg oppdratt på ABBA og synes det er helt topp med litt lettbeint underholdning innimellom!


Ein framifrå verdsmann frå Årdal i Sogn

(28.10.25) I «Posen i gangen» synger Ketil Thorbjørnsen om å finne både gull og gråstein. På plate er det mest gull å finne.


Sigrid triller deg trill rundt

(27.10.25) Jeg er ikke mye av en nasjonalist av meg. Men da må da være lov å være bittelittegrann stolt over å ha samme type pass som Sigrid?


Høstsabbat – en liturgisk reise i metallens underskog

(27.10.25) Årets Høstsabbat bekrefter nok en gang sin posisjon som et av de mest spennende møtepunktene for den eksperimentelle og (bly)tunge delen av rockescenen. Med et program (ca. 25 band) som spenner fra avantgarde og prog til doom, death, speed, stoner og post-metall, gir festivalen et sjeldent innblikk i musikalske uttrykk som ofte lever utenfor rampelyset.


STORM blir bare bedre og bedre

(26.10.25) Jeg har forlengst gått surr i hvor mange ganger jeg har sett STORM nå. Minst fire, dette var kanskje sjette konserten? Og jeg må jo bare innrømme det: Jeg synes det er utrolig moro å se utviklingen fra Tons of Rock for to år og fire måneder siden.


Fixation x 2 - fett som bare det!

(25.10.25) «Åh fy faen! Jeg var så redd for at det ikke skulle komme noen, og så er dere så mange!» Vokalist Jonas Wesetrud Hansen ser utover et nesten fullt Parkteatret. «Det er en ære å spille vår aller første headlinerkonsert her i kveld!»