Eivind Opsvik: Overseas 3

Sjekk det sløye hornet. Henslengt jazzskive, kis. Eivind Opsvik nikker tilbake til Norge fra New York, New York.


Gjennom nyere historie har et utall nordmenn flykta sitt langstrakte hjemlandet for å patte på mulighetens bryst, USA. Landet hvor alt er større og mer absurd. Eivind Opsvik bor der, i New York. Rein gjetting konkluderer med at Opsvik ikke flytta dit på grunn av en potetnød, men heller for å stelle sine jazzmuskler. Som bassist trenger han det. I byen som aldri legger seg nedpå spiller Opsvik jazz med sine venner og gir ut plater om å være langt hjemmefra. Som tittelen antyder er dette den tredje installasjonen i en serie, men likefullt en enkeltstående utgivelse.

Eivind Opsvik har på "Overseas 3" klart et kunststykke ikke alle jazzere har i seg, å holde igjen. Små velplasserte dæsj av ulyd gjør plata akkurat skeiv nok til å kalles skeiv, og akkurat nok ambisiøs til å ikke kalles strebersk. Den non-lineære bakpå-jazzen til Opsvik oppleves best mellom linjene og er derfor ikke materie for nybegynnere. Hvis jazz er grunnleggende gresk for deg kan det være hensiktsmessig å starte et annet sted for så å komme tilbake. For oss andre kan "Overseas 3" være en ganske stor opplevelse hvis dagsformen er passende, riktignok. Ved et par anledninger er lydbildet ikke helt ulikt Jan Garbareks legendariske forsøk på musikalske tolkninger av landskap. Men her er de faktisk bedre. Igjen, med en perfekt dose ambisjon. (Garbarek er en av de som ikke alltid vet når nok er nok.) En av de virkelige store protagonistene innen jazz, Cannonball Adderly, var også opptatt av New York. Han likte ikke å spille konserter i Los Angeles for han mente byen var påtatt og ytret i California ordene; ”Hipness is not a state of mind, it’s a fact of life”. Opsvik opererer innenfor de rammene, med hell.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Eivind Opsvik: Overseas II

(09.06.05) For godt og vel to år siden debuterte den New York-baserte Oslo-gutten Eivind Opsvik under eget navn med "Overseas". Debuten fortalte oss om en bassist, komponist og bandleder som hadde vokst voldsomt siden han forlot kjempers fødeland på slutten av det forrige århundret. Nå foreligger oppfølgeren, som har fått det naturlige navnet "Overseas II", og Opsvik har tatt enda flere steg.


Tone Collector: Tone Collector

(08.06.05) Bandet Tone Collector er nok en ukjent enhet for de fleste her hjemme. Det er en amerikansk trio med en norsk New York-bosatt bassist som har tatt turen til Stockholm for å spille inn sin første live-CD. Med den forteller de oss klart og tydelig at det skjer mye spennende også på den andre sida av Atlanterhavet.


Eivind Opsvik: Overseas

(24.01.03) Bassisten Eivind Opsvik markerte seg her hjemme på 90-tallet i svært så forskjellige settinger. Først dukka han opp i den Nat King Cole-inspirerte Marvin Charles Trio og seinere i frijazzbandet The Quintet med bl.a. Bjørnar Andresen og Calle Neumann. I 1998 satte han kursen for New York og videre studier. Der har han inntil videre blitt værende, og hans debut under eget navn forteller oss at han har utvikla seg til å bli en meget spennende bandleder, komponist og bassist.


Marvins soulaften

(12.08.02) (Oslo/PULS): Oslo Jazzfestival landet på siste kvelden og jeg landet på konsert med Marvin Charles. En annerledes opplevelse – Marvin er ikke som andre jazzmusikere.


Ujevnt denne gang, Viagra Boys

(14.12.25) Viagra Boys er fortsatt noe av det heteste du kan se på skandinaviske konsertscener. Søndag 7. desember gjorde de Sentrum Scene i Oslo til sin personlige lekegrind. Deres rene galskap, satire, fengende riff og lekne tilnærming gjør dem til et spektakulært skue som folk reiser langt for å se - og de innfrir alltid på et vis.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!