Puls 15.08.06




Tips noen om denne saken


Les også





Kalender



Og nå: Kultur – idiot-debatten, del 149

I går fikk den utspille seg igjen, endatil i Dagsnytt Atten – landets fremste debattredaksjon. Det handler om seriøse festivaler som angivelig ”misbruker statsstøtte til å fremme kommersielle artister”. Det faktiske er at det er det motsatte som skjer. Her kommer et forsøk på en forklaring – men jeg har det dessverre liten tro på at vi ikke også neste år må lese samme leksa.

Når Moldejazz setter Sting på scenen foran 9000 mennesker på Romsdalsmuseet, ”misbruker” ikke festivalen statsstøtte. Tvert imot: Festivalsjef Otnæs bruker den anledning han er gitt, bl.a. gjennom statlig støtte, til å spille enda mer penger inn i den potten som brukes til ”smale” konserter.

Sting stjæler ikke penger fra Joshua Redman og Bugge Wesseltoft. Omvendt; Moldejazz bruker overskuddet fra Sting-konserten til å muliggjøre den typen unike samarbeid som årets mellom Redman & Wesseltoft.

Det samme er selvfølgelig tilfelle når reinspikka rock-artister som Bob Dylan og Ulf Lundell hentes inn.

Den aktuelle foranledninga for gårsdagens radiodebatt var en kvinnelig pianist som mente Kurt Nilsen og Epspen Lind var en vederstyggelighet for Olavsfestdagene i Trondheim. Omtrent slik gikk hennes refreng:

- Trondheims tidligere ordfører Marvin Wiseth uttalte til og med at han kunne arrangert konsert med Lind og Nilsen, på rent kommersielt grunnlag! Og hva er da vitsen med å ha dem inne i en statsstøttet festival?

Ja, du kan spørre, kjære pianistinne – mer enn ti vise kan svare. Likevel – altså: Marvin Wiseth kunne helt sikkert arrangert en utekonsert med Espen Lind & Kurt Nilsen uten å trenge et øre i statsstøtte. Men fordi de spilte under Olavsfestdagene, gikk altså noen kroner av overskuddet fra deres konsert inn i et subsidiefond for kunstnere som steller med musikk nesten ingen vil betale for å høre på – ganske sikkert også til konserter med flinke, men akk så kommersielt uselgelige klavermestere.

Er det så alltid fornuftig å booke store publikumshelter inn i jazz- og klassisk orienterte festivaler? Nei, men jeg ser egentlig bare ett tilfelle der dette vil være feilslått politikk – og dette er et reint pekuniært spørsmål:

Hvis Moldegeneralen hyrer en stor og dyr artist som viser seg å ikke være så stor likevel, altså at publikum gir blaffen; at tilstrekkelig mange ikke vil løse billett, med det som resultat at konserten går med underskudd – da, kan man snakke om misbruk av statlige midler.

Men ellers, vil altså Destiny’s Child og Paul McCartney og Metallica være en sann pryd for Moldefestivalen. For det brede publikum, ja vel – men først og fremst for de gærningene som skal spille frijazz sammen med Kjetil Møster nede i Kulturhuset hen imot midnatt!

Enda ikke forstått? Da må jeg rett og slett anbefale å lese forfra; mine pedagogiske evner strekker seg ikke lenger enn hva allerede har fått bevist.


Arild Rønsen





submit to reddit







Siste saker

Fremmed Rase: «Det e’ så varmt inn hær!»

Løkki: Hva norsk musikk trenger akkurat nå.

Christer Torjussen: Norges svar på Louis CK

Wallmans Oslo: Rockin'

Kris Kristofferson: "More country for old men"

Singin’ in the Rain: Vanntett underholdning!