Kid Andersen: Greaseland

Er Kid Andersen i ferd med å bli nasjonens viktigste bluesmusiker? Det vil i så fall være en dristig påstand, i et land der vi ellers kan glede oss over å leve sammen med folk som Amund Maarud, Knut Reiersrud og Vidar Busk. Men det ER noe med Kid. Det er et internasjonalt snitt over alt han gjør; han har dette "noe" som gjør at nettopp han kan bli vår største blues-eksport. Og det skader selvfølgelig ikke at han for lengst har etablert seg i turné-bandet til Charlie Musselwhite.


Han debuterte med "Rock Awhile", og det med brask og bram for tre år siden. Siden den gang har han spilt og spilt, og altså kommet opp med et knippe sanger som tåler dagslys på begge sider av den store dammen.

Dagslys? Et dårlig og egentlig helt misvisende uttrykk. "To be played at maximum volume!" står det på coveret, og det burde vært føyd til: - To be played in blues bars all over the world!

Nå er det til og med internasjonalt preg over drekkinga hans. Mens Kid forrige gang priste den norske akevitten, går hyldesten denne gangen til whiskey. Det går fort unna, slik det gjerne går med whiskey, og med Charlie Musselwhite i toppform på munnspillet.

Her er flust av tradisjonell blues, men nå utfordrer også Kid grensene - for eksempel i åpningskuttet "It's Dark In Here", som er mer god gammel rhythm 'n blues enn reinspikka blues. Det samme er tilfelle med Charlie Musselwhites "Strange Land", som er mer Animals enn B.B. King. Men så dras vi med "C'mon Johnny, Let's Hit That Town" rett over i en swamp boogie (jeg trur du skjønner hva jeg mener), der alt er ved det gamle - men samtidig helt nytt.

Kid får meg til å huske Jan Garbareks legendariske svar på hvordan hans bestillingsverk til Moldefestivalen ville låte tidlig på 90-tallet: "Akkurat det samme som før, men helt forskjellig."

Akkurat sånn er Kid Andersen. En tradisjonsbærer, samtidig som han flytter et par steiner på sin ferd. Hør hvordan blues og rock'n'roll blir ett i "Jennifer Jennifer"!

Hvor cool går det forresten an å bli? "Devil Got My Woman (Skip James)" må være noe av det feteste som er levert siden John Mayall i 1968 ga ut "Blues From Laurel Canyon".

Bandet låter gromt som fy hele veien, men det må være lov å sette et ekstra utropstegn ved organisten. Johnny "Guitar" Augland vil være en pryd for ethvert band som måtte søke hans tjenster - vel å merke om de øvrige musikantene har sin basis i tradisjonell, amerikansk folkemusikk. Er det ikke det blues'en er?

Kid Andersen. Vår mann.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kid og Busk til Vossajazz

(16.03.05) Bjørn Berge har ifølge arrangørene måttet melde forfall til årets Vossajazz "grunna ei turnérute som til slutt ikkje gjekk opp" - hva nå det skal bety. Inn fra venstre: Vidar Busk og Kid Andersen.


Kid Andersen: Rock Awhile

(16.12.03) Helt på tampen, kommer årets mest livsbejaende blues-album. Ikke misforstå; her er nok av I'm so lonesome I could cry og My baby just left me og alt det der som ordendtlig blues skal inneholde. Men tittelkuttet åpner med "feelin' good this morning!" - og føler du deg ikke good etter tre kvarter med Kid Andersen aner du kort og godt ikke hva good blues feeling er for noe.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.


Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.


Oh Lord! Som Paal Flaata synger Elvis!

(17.10.25) Han er en makeløs flink sanger. Herregud - Paal Flaatas barytonrøst er hjerte og smerte, herfra inn i evigheten.


Raven Blacks deilige heksebrygg

(15.10.25) Goth, metal, klassisk og teater. Himla kult!