Weezer: Make Believe

Weezer er poprockens svar på pop-punkerne i Green Day. På bandets femte album liker jeg dem egentlig aller best når de går linja helt ut - og blir pop på alvor. "This Is Such A Pity" lukter britisk 80-talls-pop lang vei - som om Rivers Cuomo skulle vært komponist for Spandau Ballet eller Duran Duran.


Dette er hele hemmeligheten med Weezer. De spiller små, ikke alltid like enkle poplåter. Men pakker dem som regel inn i et lydbilde av bråkete gitarer. Singelhiten fra detet albumet, "Beverly Hills", er et utmerka eksempel i så måte.

Med Rick Rubin ved spakene, har det tunge lydbildet ofte fått vike et sound låtene egentlig roper på; pur pop.

Men da blir det liksom ikke Weezer lenger... som i "Freak Me Out". Da fungerer poplyden, og ikke minst pop-koringa, atskillig bedre i avsluttende "Haunt You Every Day".

Rivers Cuomo har som vanlig levert 12 sterke sanger. Men han utfordrer det publikumet som ble bygd gjennom album som nesten var Offspring.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.