The National: Alligator

Dette er årets mest sørgelig oversette album. "Alligator" er så full av lidenskap, kjærlighet, håp og hat at vi snakker om en sjeldent bra skive. Ikke gjør deg selv den urett å gå glipp av dette mesterverket.


Vi begynner med den siste låten, "Mr. November". Trommene, refrenget, vokalen, teksten. Det er så mektig, det er rent majestetisk. Det er en av årets låter. Fra et av årets sørgelig mest oversette album så langt.

"Alligator" er amerikanske The Nationals tredje album. Dette er lyden av storbyen møter landeveiene. Her er det desperasjon, lidenskap, frustrasjon og håp å spore om hverandre. Hele tiden drevet fremover med fast hånd av trommis Bryan Devendorf. Og i front av lydbildet ligger vokalist Matt Berninger og forteller store historier.

The National er innom mange forskjellige landskap på denne skiva. Mye takket være trommisen, men også på grunn av brødrene Dessner og deres gitarer. Noen av låtene er triste, skjøre viser. Tidvis går tankene både til Nick Drake, Leonard Cohen og også U2. Når de skrur opp tempo, og lar rytmeseksjonen slå seg mer løs, er det også mulig å spore band som Joy Division og ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead i lydbildet.

At en så bra plate ikke får noen som helst oppmerksomhet i norsk musikkpresse, er bare trist, trist, trist. Det er kanskje ikke noen tidløs klassiker The National har lagd, men "Alligator" kommer til å kjempe høyt oppe på min liste over årets beste album. Måten de drar postpunkens nerve og rockens gnist inn i americana'n på, er forbausende overbevisende.

The National har på mange måter noen av de samme kvalitetene som Arcade Fire. Fantastiske låter, store tekster om stort og smått i livet, en energi og trøkk i lydbildet som få kan matche dem. Selv om de er relativt forskjellige i uttrykket, de to bandene.

Et vers fra "All The Wine" beskriver på mange måter råheten i dette bandet:

I'm put together beautifully
Big wet bottle in my fist, big wet rose in my teeth
I'm perfect piece of ass
Like every Californian
So tall I take over the street, with highbeams shining on my back
A wingspan unbelievable
I'm a festival, I'm a parade

The National har ved å veksle mellom det sarte og skjøre til det rå og røffe, laget et fantastisk album. Dette må du ha. De beste låtene her kommer til å holde seg unge i lang tid.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.


Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.


Oh Lord! Som Paal Flaata synger Elvis!

(17.10.25) Han er en makeløs flink sanger. Herregud - Paal Flaatas barytonrøst er hjerte og smerte, herfra inn i evigheten.