Jeanette Lindström: In The Middle Of This Riddle

Jeanette Lindström har i løpet av de siste 10 åra etablert seg som en av nabofolkets aller beste og meste innflytelsesrike jazzvokalister. "Walk", som kom for to år siden, var med på å løfte fram Lindström også langt utenfor Sveriges grenser. Med "In The Middle Of This Riddle" tar hun nok et steg videre mot den store jazzstjernehimmelen.


Jeanette Lindström er født i 1971 i den lille byen Ås, ikke langt fra Östersund. Der vokste hun opp i et musikalsk hjem med mye jazz i platehyllene og allerede som 7-åring hadde hun utnevnt Miles Davis som sin store helt!

Med et slikt utgangspunkt kunne det nesten bare gå én vei. Det har hele tida dreid seg om musikk for Lindström og på begynnelsen av 90-tallet stoppa toget i Stockholm og studier ved Musikhögskolan og egne band og jobb med diverse andre konstellasjoner har siden stått på kjøreplanen.

Selveste Quincy Jones så, eller rettere sagt hørte, allerede på midten av 90-tallet Lindströms store talent og uttalte at han sjelden hadde hørt en så "gammel" sjel i et så ungt legeme. Jeanette Lindström hadde helt fra starten tatt med seg store deler av jazzhistoria inn i et ganske så personlig uttrykk.

Slik fortsetter det også på "In The Middle Of This Riddle". Alt materialet her, bortsett fra én tekst, er skrevet av Lindström - og da snakker vi om både tekst og musikk. Lindström er en sterk melodiker som makter å skape vakre stemninger med sine låter. Dessuten skriver hun sterke tekster som handler om noe - noe som kommer innenfra. Noe forteller meg at Radka Toneff kan ha vært en sterk inspirasjonskilde underveis og bedre veiviser er det nesten ikke mulig å finne.

Som tekstformidler er Lindström klar og tydelig med mye luft i stemma. Hun er i besittelse av en bortimot perfekt engelskuttale og en diksjon som gjør det til en fryd å høre på henne - både med og uten ord. Dessuten skader det heller ikke at hun har et band som består av noen Sveriges aller beste instrumentalister i den moderne, akustiske gata: Peter Danemo på trommer og perkusjon, Daniel Karlsson på tangentinstrumenter og vibrafon, Peter Nylander på gitarer, Christian Spering på bass og Staffan Svensson på trompet. Ett av spora blir i tillegg krydra med en stryketrio. Lindström aleine på piano og vokal får vi også oppleve.

Jeanette Lindström har enda ikke fått det store gjennombruddet her hjemme. Med "In The Middle Of This Riddle" bør veien ligge åpen og festivalarrangører med åpne ører bør kjenne sin besøkelsestid. Jeanette Lindström er nemlig en jazzmusikant og vokalist av ypperste klasse.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Senser - noe så sjukt rått!

(13.09.25) De har lagt musikalske uenigheter bak seg. Nå er de en energibunt som har det gøy på scenen!


Et kompromissløst Suede

(12.09.25) Suede er ute med sitt tiende album. De klinker til med et absolutt perfekt album, mørkt og dramatisk. «Antidepressants» viser at de fortsatt er et spennende band. Et band som fornyer seg og går videre, selv mer enn 30 år etter debutalbumet.


Behagelige droner fra Drew Mcdowall

(12.09.25) Skotten Drew Mcdowall fikk Oslos frikere ut av kottene sine for en behagelig, sår og trist aften med dronende ambience. Det tidligere Coil-medlemmet bygde møysommelig atmosfære med hjelp av små variasjoner i en times tid på Goldie i Oslo


Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.


Strømmeeksperiment og KI-kontrovers

(11.09.25) KI-generert musikk består gjerne av enkel elektronika eller pop uten noen «totalpakke» rundt som prøver å fremstå ekte. En av årets mest absurde musikk-sagaer markerer et vendepunkt.


Big Thief: "Verdens beste band" - nesten

(10.09.25) Indiefolkrockens store helter med sitt første album som trio – etter tre års stilhet. Velkommen tilbake, skal de være.