Åge Aleksandersen Sambandet: To Skritt Frem

Hvilken kunstnerisk triumf for nestoren i norsk rock! "To Skritt Frem" er et sant oppkomme av fiffige melodier, glitrende arrangement og et tekstmateriale av en annen verden. Det er ikke hver dag jeg blir glad, varm innerst i sjela, av noe såpass prosaisk som å få ei ny plate. Men dette var deilig.


La oss begynne med tittelkuttet, for det illustrerer en artist med både sjøltillit og sjølironi. Når man først skal skrive en sang med en sånn tittel; hvorfor da ikke gå tilbake til seg sjøl? Alle vil jo kjenne igjen riffet fra "Levva Livet", men det gjør jo ingenting. Tvert imot - det er bare med på understreke budskapet. Og man kan kanskje ikke bli dratt til TONO-retten for å plagiere seg sjøl?

Sambandet er forresten i toppslag, hvilket vi i og for seg fikk bevis for allerede med singelen. De spiller streit, trøndersk/amerikansk rock, og gjør det så stødig så stødig - selv om de etter hvert får akkordprogresjoner å forholde seg til som krever topp konsentrasjon. Kanskje akkurat derfor; Aleksandersen har med åra utvikla seg til en oppfinsom komponist, en mann som innafor rammene sjangeren gir, tillater seg å tilføre høyst fargesprakende harmoni-koloritt.

"To Skritt Frem" er et befriende enhetlig album, ikke minst hva tekstene angår. De er førsteklasses, alle sammen, først og fremst fordi de er skrevet av en mann som brenner for noe. Det kan være kjæresten, det kan være forbannelsen over dandy-kåte politikere, det kan være... alt mulig. Poenget er at Åge bryr seg. Han låter aldri likegyldig.

Helt fantastisk er "Bak Slør", sangen om kulturkonfliktene vi alle er nødt til å forholde oss til, daglig - etter at også vårt land, heldigvis, er blitt såkalt flerkulturelt. Gjør vi som Åge vil, skal vi krangle som ville helvete, samtidig som vi strekker ut ei hånd. Som Bono ville sagt det: Vi har bre én klode:

Som en skygge i en bakgård
Som en skygge på et foto
Som en skygge i et liv
Som en skygge over frihet
Som en skygge
Bak slør
Du steiner dine mødre
Pisker dine søstre
Lemleste dine døtre
Bak slør
Men æ vil vær din venn

Best av alt med denne plata; den blir bedre og bedre jo lenger ut i den du kommer. I 2005 følger Åge Aleksandersen oppskriften til 5-milsslukeren Magnar Lundemo: - Jeg åpner steinhardt, og så øker jeg på etter hvert!

Etter vel halvgått løp setter han inn dødsstøtet. Først gjennom duetten med Stefan Sundström, "Vi drar på staaaaaaan...". Det lukter litt Magnus Uggla...? Right you are! I hvert fall musikalsk - men i motsetning til Uggla, steller ikke herrene Aleksandersen & Sundström med bare tull! Det var dét alt handla om: Ned med våpna! Vi drar på by'n!

Dette er den uten sammenlikning beste sangen som til nå er skrevet om det smått obskure "100-årsjubileet".

Er det mulig å skrive oppløftende om tilstandene på skamflekken Guantánamo? Åge får følge av Stina Moltu, som synger om sommerfugler uten vinger, på et språk jeg ikke kan - men som jeg skjønner så inderlig godt.

Det hele lander i "Skyggeland" - mer presist; i stemnninga av et skyggeland. Det er i den stemninga det går opp for deg, at Åge Aleksandersen - i en alder av femti og ganske mye - har lagd sitt beste album.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vi har hørt Sondre Lerches «Acrobats”

(21.06.26) Sondre Lerche greide ikke lenger å sitte helt aleine med albumet han går svanger med. Ergo ble PULS bedt på en eksklusiv forhåndslytt.


Feelgood med Cardigans, Faithless og Moyka

(20.06.26) Pinlig karaoke med Cee Lo Green fikk heldigvis ikke skygge for smakfulle sett fra Faithless, The Cardigans og Moyka.


Olivia Rodrigo feat. Robert Smith

(18.06.26) Pur pop. Fullstendig uten andre hensikter enn å underholde. Gjør det noe?


Kraftskive fra Evanescence

(17.06.26) Og dævven, om ikke ei anti-Trumpsk skive fra et powerpopband skulle bli så suverent bra. Tenke seg til at noe så positivt skulle komme ut av den oransje goblinen.


Energisk fusjon av synthpop og oi

(17.06.26) Gjengvokal, synthpop og oi i skjønn forening splittet hardcore- og punkpublikummet timer før Norge slo Irak da Edmonton, Canadas Home Front gjestet Norge for aller første gang. Enten sang man med og digget vilt eller så gikk man etter en stund da man opplevde det hele for generisk. Energisk var det i hvert fall - og hardt og skjærende.


Sjitkult med Dogstar

(14.06.26) Dette er ikke et band som speller for å tjene store summer eller bli superstjerner, jeg kan se for meg at de jammer i en halvåpen garasje mens de skravler om løst og fast, som på film.