Norah Jones smeltet kineserne

(Beijing/PULS): På sin turne i Asia og Australia stoppet nylig Norah Jones og The Handsome Band opp i Beijing. Nærmere bestemt fant begivenheten sted i Workers Gymnasium, et idrettsanlegg mange vil forbinde med blant annet kunstløp så snart Kinas hovedstad får satt i gang de Olympiske Leker i 2008.


Norah Jones & The Handsome Band / /


Før konsertstart kunne man langsomt se den utsolgte innendørsarenaen fylles opp med flere tusen mennesker. Alle klare for en konsertopplevelse som det var lov å forvente at skulle by på både nerve og sanselighet. Sansene var allerede utfordret lenge før Norah og co kom på senen. Fra høytaleranlegget ble ørene fylt med Miles Davis' mesterlige Kind Of Blue-skive. Verre var det for nesa, som måtte jobbe hardt med å legge bak seg den voldsomme røkelsesosen fra toalettene. Tunga, på sin side, prøvde sakte men usikkert å komme seg over sjokket av søtt i stede for salt popkorn.

De dyreste billettene kostet 1800,- yuan, noe som tilsvarer omlag 1400,- norske kroner. Dette er et helt uoverkommelig beløp for den alminnelige kineser, men i en by med over 16 millioner innbyggere var det mange nok som lot seg frise til å betale prisen for å se og høre den unge og talentfulle Norah Jones. Publikum besto av en påfallende stor andel vestlige fans. Mange fastboende europeere og amerikanere i byen benyttet nok denne anledningen til å unne seg litt vestlig kultur.

Norah og gutta startet ømt med den elegante "Turn Me On" fra den Grammy-vinnende debutskiva Come Away With Me. Norah Jones har en stemme som byr på en ikke så rent liten del sensualitet, selv om dette aldri har virket påfallende tilsiktet. Norah har en ydmyk tilnærming til både mikrofon, piano og publikum, noe som i stor grad er med på å forklare hennes popularitet. Hun er imidlertid blitt mye mer rutinert de siste par årene. Hun ser ikke lenger så himmelfallen ut over publikums enorme respons. I tillegg har hun vokst av seg mye av sin uskyldige sjarme, noe som lenge var en stor del av hennes vare varemerke. Dama er blitt eldre, og hennes klare blikk formidler nå mer glimt enn blåøydhet.

Samspillet mellom sangerinnen og bandet var på plass. Alt ble fremført avdempet i ei stille gate som går mye mer i retning av jazz og i langt mindre grad av pop enn hva mange vil ha det til. The Handsome Band tasset varsomt bak Jones' sang og pianospill. Norah hadde hovedrollen på scenen - som fortjent. Robbie Mcintosh på gitar fikk av og til slippe til på noen solopartier, uten at han lyktes i å skape noe uforglemmelig av den grunn. Det var Norahs nærvær og stemmeprakt som var salgsartiklene. Og så låtene da, selvfølgelig...

Bare med unntak av to låter ble alt materialet hentet fra Norah Jones' to album. Den allerede nevnte åpningslåta, samt låt to, "Those Sweet Words", pluss "Painter Song" og "I've Got To See You Again" var alle sarte og lavmælte. Og veldig vakre.

Etter om lag førti minutter begynte det hele å bli en smule vel varsomt... Først halvveis i konserten ble det lagt inn noe særlig form for variasjon. Ikke det at dette under enhver omstendighet ville vært nødvendig, men man befant seg tross alt i en arena, og ikke i en klubb eller pub. Det kreves en del ekstra å gjennomføre en hel konsert med nedstemt intimmusikk i et så svært lokale.

Derfor var det på sin plass da Norah ut i konsertens andre halvdel forlot pianokrakken og beveget seg frem til scenekanten hvor hun lett dansende fremførte et knippe låter som alle gikk rett inn hos publikum. Blant disse slagerne "Come Away With Me" og "Sunrise". Tom Waits' "Long Way Home" var også et høydepunkt.

"Creepin' In" fra Feels Like Home-skiva bød på konsertens største sjangermessige avbrekk. Låta befinner seg i country-land, og backing vokalist Daru Oda trådde mesterlig inn i Dolly Partons duettpartnerrolle fra studioversjonen.

Hovedsettet ble avsluttet med en cover av The Bands "Life Is A Carnival", en funky versjon som ikke fungerte. Heldigvis kom Jones tilbake på scenen og gjorde ekstranumrene "Seven Years" og "Lonestar", og konserten ble snøret sammen like nydelig som den ble åpnet.

Spillelista:

Turn Me On
Those Sweet Words
Nightingale
What Am I To You?
Painter Song
I've Got To See You Again
Sleepless Nights
In The Morning
Carnival Town
The Nearness Of You
Humble Me
The Long Way Home
Don't Know Why
Creepin' In
Above Ground
Sunrise
Come Away With Me
Life Is A Carnival
+
Seven Years
Lonestar


Del på Facebook | Del på Bluesky

Nedstrippa Norah Jones? Veldig langt unna garasje.

(08.04.24) Hun ble anbefalt å strigle noen av opptakene. Norah Jones nekta - og alt tyder på at hun hadde rett.


Norah Jones innfrir så det holder

(20.07.20) En av Norah Jones’ store gleder er å samarbeide med andre musikere, lære noe nytt og få ny inspirasjon. Lista av prosjekter er lang og imponerende og vel verd å sjekke ut. Et av de seinere prosjektene har vært samarbeidet med rhythm and blues- og gospelsangeren Mavis Staples som hun hadde klar tretten konserter med fra midten av mars til begynnelsen av august i år. Så kom viruset.


Norah Jones: The Fall

(25.11.09) "Not Too Late" (2007) gav hint om at Norah Jones var i ferd med å bevege seg bort fra det lette jazzuttrykket som preget hennes to første skiver. Med årets "The Fall" har hun landet i et mer tradisjonelt uttrykk, men det betyr ikke at hun har mistet touchen.


Norah Jones: Not Too Late

(24.02.07) Først fikk hun 8 Grammy-priser for "Come Away With Me" i 2002, og solgte samtidig 20 millioner eksemplarer. Så kom "Feels Like Home" som forsvant ut til 11 millioner hjem og for det vanket det flere Grammys. Nå, 5 år etter hele verden ble kjent med denne damen foreligger album nummer tre. Her bør det vanke mer utmerkelser.


Nytt album fra Norah Jones i begynnelsen av 2007

(07.11.06) Norah Jones følger opp braksuksessene "Come Away With Me" (2002) og "Feels Like Home" (2004) tidlig neste år. Hennes tredje album har fått tittelen "Not Too Late", og slippes i USA 30. januar, mens resten av verden må vente noe lenger.


Norah Jones: Feels Like Home

(13.02.04) For et par år siden spilte Norah Jones for noen få hundre mennesker på Smuget i Oslo. Siden den gang har hun solgt 18 millioner av debut CD-en "Come Away With Me" og i juni er det Oslo Spektrum som er arenaen. Mye har avgjort skjedd på kort tid for Jones og med oppfølgeren "Feels Like Home" har hun lagt nok en alen til sin vekst. De som likte debuten kommer garantert til å like denne også og Jones slår fast at hun har kommet for å bli.


Nonne - ikke repetisjon, disiplin

(24.10.25) Tromsø-duoen Nonne leverer arktisk groove med disiplin og dristighet – en musikalsk messe som blander mørketid og maskin, dub og drone, fest og alvor.


Senk lysene, press play, lukk øynene og lytt med hjertet

(23.10.25) Enhver Seigmen-låt er et smykke i seg selv, en blomst som åpner seg og viser frem mer og mer av elegansen. Jeg trenger ikke mer enn disse ti låtene akkurat nå.


Elias Pellicer - vellykket retro-romantikk

(23.10.25) En varm, småsprø og nostalgisk reise gjennom 80‑tallsinspirert popmagi. En kompakt perle som nikker til fortiden og smiler mot framtiden.


Da Bruce Springsteen møtte veggen

(22.10.25) Han var i ferd med å bli verdens største rockestjerne. Samtidig var Bruce Springsteen på full fart mot stupet; han kunne ikke finne mening i noe han gjorde, selve livet virka meningsløst. Så lagde han «Nebraska».


Flerdimensjonalt Black Country

(22.10.25) På menyen: Barokk kammerpop, kunstrock, progressiv folk og eksperimentell rock med subtile skiftninger og variert musikalsk tilnærming. Black Country, New Road - til tonene av "I Dovregubbens hall" ankommer de scenen, etter at vi først har latt oss forføre av oppvarmerne Westside Cowboys’ skranglete americana med snitt av The Pogues.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.