Damp: Hoatzin

For to år siden debuterte kvartetten Damp med "Mostly Harmless (Songs)". Det tok ikke lang tid å skjønne at vi hadde med et kollektiv å gjøre som hadde noe spesielt på hjertet. Med oppfølgeren "Hoatzin" bekrefter de at de fortsatt er på god vei. Damp har tatt nye, store steg og fire av de mest spennende unge jazzmusikantene i landet framstår nå i en mer utadvendt versjon enn tidligere.


Bandleder og komponist, gitaristen Asbjørn Lerheim, bassist Roger Arntzen, trommeslager Torstein Lofthus - hvilken vanvittig perkusjonist! - og saksofonist og klarinettist Jørgen Munkeby, møttes på Musikkhøgskolen i Oslo rundt årtusenskiftet og Damp blei raskt en realitet. Allerede i 2001 gjorde bandet furore på en stor festival i Frankrike der Munkeby blei kåra til beste solist.

Bandet tok seg likevel ganske god tid før de inntok platestudio for første gang og da "Mostly Harmless (Songs)" så dagens lys i 2003 var det et godt eksempel på et glitrende kollektiv befolka av fire utmerkede unge solister som stortrivdes i ei ganske så fri gate, men likevel med en klar struktur og retning i musikken sin.

To år har gått siden den gang og Damp og ikke minst komponist Lerheim har utvikla seg i ei mer melodiøs, rocka retning. Det betyr på ingen måte at herrene har kompromissa: Det Damp fortsatt driver med er beintøff og original musikk, men som svært oppegående og kreative musikanter så er de sjølsagt i konstant utvikling. Den eineste låta som ikke er skrevet av Lerheim er henta fra Paul Motian og det sier forsåvidt en hel del om i hvilken retning Damp er på vei.

Disse fire musikantene, som ustanselig viser sin allsidighet det være seg i jazz- eller rocksammenhenger, tar med seg impulser fra alle sine stoppesteder til Damp. Det fører til et brygg av totalt original kvalitet og, til tross for sine relativt få år, spiller de som om de ikke har det minste å bevise – og det har de da heller ikke.

Uttrykket Damp står for anno 2005 er ekspressivt og basert på store åpne ører og masse interaksjon. Det skjer noe ustanselig underveis og her er det ikke snakk om en solist pluss komp: Her kler alle fire alle roller.

Det er mange strålende unge norske jazzmusikanter og band om dagen. Basert på "Hoatzin" klatrer Damp opp på en plass helt oppe i tetsjiktet. Dette er nemlig beintøft.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Senser - noe så sjukt rått!

(13.09.25) De har lagt musikalske uenigheter bak seg. Nå er de en energibunt som har det gøy på scenen!


Et kompromissløst Suede

(12.09.25) Suede er ute med sitt tiende album. De klinker til med et absolutt perfekt album, mørkt og dramatisk. «Antidepressants» viser at de fortsatt er et spennende band. Et band som fornyer seg og går videre, selv mer enn 30 år etter debutalbumet.


Behagelige droner fra Drew Mcdowall

(12.09.25) Skotten Drew Mcdowall fikk Oslos frikere ut av kottene sine for en behagelig, sår og trist aften med dronende ambience. Det tidligere Coil-medlemmet bygde møysommelig atmosfære med hjelp av små variasjoner i en times tid på Goldie i Oslo


Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.


Strømmeeksperiment og KI-kontrovers

(11.09.25) KI-generert musikk består gjerne av enkel elektronika eller pop uten noen «totalpakke» rundt som prøver å fremstå ekte. En av årets mest absurde musikk-sagaer markerer et vendepunkt.


Big Thief: "Verdens beste band" - nesten

(10.09.25) Indiefolkrockens store helter med sitt første album som trio – etter tre års stilhet. Velkommen tilbake, skal de være.