Svein Folkvord: Across

Ett av de store tradisjonelle årlige høydepunkta i jazz-Norge er bestillingsverket - eller tingingsverket - på Vossajazz. Opp gjennom åra har det vært presentert en hel masse original og spennende musikk i regi av en sentral norsk jazzmusiker - Nils Petter Molværs solokarriere tok for eksempel av i forlengelsen av et slikt tingingsverk. Et av de mest overraskende valgene Vossajazz har gjort av festivalkomponist var bassisten Svein Folkvord til årets verk. CD-en forteller oss at det var langt fra dumt.


Til tross for at han har vært hjertelig tilstede i norsk jazz de siste par tiårene, så har ikke Svein Folkvord spilt noen voldsomt sentral rolle. For det store publikum er han definitivt ikke noe kjent navn - det var med andre ord et modig valg av Vossajazz å gi Folkvord denne store oppgava.

Folkvord, som de seineste åra har vært mest å høre sammen med John Pål Inderberg, valgte en ganske så folkelig innfallsvinkel til verket sitt. Ofte har disse verkene blitt stående igjen som en samling enkeltlåter, men det har Folkvord elegant styrt unna - han har hatt idé når han bokstavelig talt gikk til verket.

Han har ønska et stykke musikk der ymse kulturer skulle finne sin møteplass og det synes jeg han i stor grad har lykkes med. Her får vi afrikanske impulser, latinske toneganger og elementer fra flere tradisjoner - alt dandert på jazzvis av strålende jazzmusikanter.

Folkvord har ønska å krysse grenser. Med det danske trommeensemblet Drums Across - bestående av tre perkusjonister og vokalister - som et slags fundament har Folkvord invitert med seg et kremlag med John Pål Inderberg på barytonsaksofon, Per Jørgensen på trompet - du verden hvilken musikant! -, den engelske stjernesaksofonsten Andy Sheppard på tenor og sopran, den svenske trompeteren Staffan Svensson og Andreas Aase på allehånde strengeinstrumenter har absolutt masse flott musikk blitt skapt. Sjøl spiller Folkvord en ganske så beskjeden rolle solistisk - han er en bandmusikant framfor alt og framviser sine solidariske evner på et framifrå vis.

Dette er varm og tiltalende musikk som kan egne seg for mange, sure og lange høst- og vinterkvelder ved peisen. Dessuten er det å håpe at Vossajazz lager nok en tradisjon av at de sørger for at tingingsverket kommer ut på CD - at den ikke finner veien ned i en skuff etter at den har blitt urframført. Svein Folkvord vil ikke få noe løft som Nils Petter Molvær fikk etter sin Khmer-framføring - likevel er det svært hyggelig at Across har blitt dokumentert for evigheten.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.