Svein Folkvord: Across

Ett av de store tradisjonelle årlige høydepunkta i jazz-Norge er bestillingsverket - eller tingingsverket - på Vossajazz. Opp gjennom åra har det vært presentert en hel masse original og spennende musikk i regi av en sentral norsk jazzmusiker - Nils Petter Molværs solokarriere tok for eksempel av i forlengelsen av et slikt tingingsverk. Et av de mest overraskende valgene Vossajazz har gjort av festivalkomponist var bassisten Svein Folkvord til årets verk. CD-en forteller oss at det var langt fra dumt.


Til tross for at han har vært hjertelig tilstede i norsk jazz de siste par tiårene, så har ikke Svein Folkvord spilt noen voldsomt sentral rolle. For det store publikum er han definitivt ikke noe kjent navn - det var med andre ord et modig valg av Vossajazz å gi Folkvord denne store oppgava.

Folkvord, som de seineste åra har vært mest å høre sammen med John Pål Inderberg, valgte en ganske så folkelig innfallsvinkel til verket sitt. Ofte har disse verkene blitt stående igjen som en samling enkeltlåter, men det har Folkvord elegant styrt unna - han har hatt idé når han bokstavelig talt gikk til verket.

Han har ønska et stykke musikk der ymse kulturer skulle finne sin møteplass og det synes jeg han i stor grad har lykkes med. Her får vi afrikanske impulser, latinske toneganger og elementer fra flere tradisjoner - alt dandert på jazzvis av strålende jazzmusikanter.

Folkvord har ønska å krysse grenser. Med det danske trommeensemblet Drums Across - bestående av tre perkusjonister og vokalister - som et slags fundament har Folkvord invitert med seg et kremlag med John Pål Inderberg på barytonsaksofon, Per Jørgensen på trompet - du verden hvilken musikant! -, den engelske stjernesaksofonsten Andy Sheppard på tenor og sopran, den svenske trompeteren Staffan Svensson og Andreas Aase på allehånde strengeinstrumenter har absolutt masse flott musikk blitt skapt. Sjøl spiller Folkvord en ganske så beskjeden rolle solistisk - han er en bandmusikant framfor alt og framviser sine solidariske evner på et framifrå vis.

Dette er varm og tiltalende musikk som kan egne seg for mange, sure og lange høst- og vinterkvelder ved peisen. Dessuten er det å håpe at Vossajazz lager nok en tradisjon av at de sørger for at tingingsverket kommer ut på CD - at den ikke finner veien ned i en skuff etter at den har blitt urframført. Svein Folkvord vil ikke få noe løft som Nils Petter Molvær fikk etter sin Khmer-framføring - likevel er det svært hyggelig at Across har blitt dokumentert for evigheten.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Senser - noe så sjukt rått!

(13.09.25) De har lagt musikalske uenigheter bak seg. Nå er de en energibunt som har det gøy på scenen!


Et kompromissløst Suede

(12.09.25) Suede er ute med sitt tiende album. De klinker til med et absolutt perfekt album, mørkt og dramatisk. «Antidepressants» viser at de fortsatt er et spennende band. Et band som fornyer seg og går videre, selv mer enn 30 år etter debutalbumet.


Behagelige droner fra Drew Mcdowall

(12.09.25) Skotten Drew Mcdowall fikk Oslos frikere ut av kottene sine for en behagelig, sår og trist aften med dronende ambience. Det tidligere Coil-medlemmet bygde møysommelig atmosfære med hjelp av små variasjoner i en times tid på Goldie i Oslo


Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.


Strømmeeksperiment og KI-kontrovers

(11.09.25) KI-generert musikk består gjerne av enkel elektronika eller pop uten noen «totalpakke» rundt som prøver å fremstå ekte. En av årets mest absurde musikk-sagaer markerer et vendepunkt.


Big Thief: "Verdens beste band" - nesten

(10.09.25) Indiefolkrockens store helter med sitt første album som trio – etter tre års stilhet. Velkommen tilbake, skal de være.