Isglem: Fire

Siden 1987 har Terje Isungset og Karl Seglem gått stadig djupere ned i "forskningsprosjektet" Isglem. Som tittelen så beskrivende forteller oss er dette duoens fjerde CD og jeg vet ikke om noen perkusjons/blåser duo med noe i nærheten av et slikt uttrykk og en slik sound som Isglem.


Alle som har sett Terje Isungset på ei scene vet hvilken unik både visuell og auditiv opplevelse han er. Omgitt av et trommesett som ikke likner på noe annet enn seg sjøl samt "instrumenter" av tre og stein som Isungset sjøl har henta ut av naturen, så blir det alltid til en opplevelse utenom det vanlige å bli med Isungset på tur. I tillegg benytter han her bukkehorn og stemma si.

Karl Seglem har alltid hatt tenorsaksofonen som sin viktigste instrumentelle forlengelse. Slik er det fortsatt, men både bukkehorn, elektronikk og stemme inngår også i arsenalet til Seglem.

De to har i rundt 15 år bevegd seg i grenseland med norsk folkemusikk, afro-amerikansk frijazz og moderne europesik musikk som noen av de viktigste utgangspunktene. Der befinner de seg fortsatt, men nok en gang låter dette annerledes enn det jeg har hørt tidligere. Hos eller i Isglem tror jeg det er "forbudt" å bevege seg i kretser man har bevegd seg i tidligere - her skal man være på en ustoppelig søken etter stadig nye innfallsvinkler.

Å påstå at de to kjenner hverandre og vet hvilke musikalske knapper de skal trykke på for at musikken skal røre på seg, er kanskje årets underdrivelse så langt. Hele tida vet de hvor de har hverandre og hvordan de skal utfordre både den andre og seg sjøl for at musikken skal holde seg frisk og original.

Vi får 12 spor på en CD som varer i bare vel 37 minutter og det sier også en hel del om hvor "streng" de to er med seg sjøl og hverandre sjøl om dette er fritt improvisert musikk. Av og til er musikken sterkt rytmisk fundert, av og til er den helt åpen. Av og til er den vâr og nesten introvert, av og til er den rå og brutal, men hele tida er den Isglem. Ingen andre på denne kloden likner overhodet på denne duoen og til tross for fartstid på godt og vel 15 år, så kan jeg ikke skimte spor av slitasje. Imponerende!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Senser - noe så sjukt rått!

(13.09.25) De har lagt musikalske uenigheter bak seg. Nå er de en energibunt som har det gøy på scenen!


Et kompromissløst Suede

(12.09.25) Suede er ute med sitt tiende album. De klinker til med et absolutt perfekt album, mørkt og dramatisk. «Antidepressants» viser at de fortsatt er et spennende band. Et band som fornyer seg og går videre, selv mer enn 30 år etter debutalbumet.


Behagelige droner fra Drew Mcdowall

(12.09.25) Skotten Drew Mcdowall fikk Oslos frikere ut av kottene sine for en behagelig, sår og trist aften med dronende ambience. Det tidligere Coil-medlemmet bygde møysommelig atmosfære med hjelp av små variasjoner i en times tid på Goldie i Oslo


Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.


Strømmeeksperiment og KI-kontrovers

(11.09.25) KI-generert musikk består gjerne av enkel elektronika eller pop uten noen «totalpakke» rundt som prøver å fremstå ekte. En av årets mest absurde musikk-sagaer markerer et vendepunkt.


Big Thief: "Verdens beste band" - nesten

(10.09.25) Indiefolkrockens store helter med sitt første album som trio – etter tre års stilhet. Velkommen tilbake, skal de være.